آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

20 ترفند گفتاری افراد خیلی دوست داشتنی

در طول زندگی افرادی را ملاقات کردم که برای من و اغلب افراد دوست داشتنی هستند. اینکه می گویم برای اغلب افراد ( نه همه ی افراد ) دوست داشتنی هستند به این دلیل است که یک شخص هرچقدر هم دوست داشتنی باشد و رفتارهای درست و انسانی داشته باشد باز هم برای عده ای جذابیت نخواهد داشت و شخصی که سعی می کند همه را از خودش راضی نگه دارد مطمعنا روش درستی را در پیش نگرفته و در این مسیر دچار مسائلی خواهد شد.

و اما در این مقاله بررسی می کنیم مواردی را که این افراد خیلی دوست داشتنی رعایت می کنند.

 

1.ملاحظه گر هستند

ملاحظه ی دیگران را بکنیم

این افراد همیشه مراقبند که جوری رفتار نکنند که دیگران را تحت فشار قرار دهند یا زحمتی برای آن ها ایجاد کنند. یعنی سعی می کنند کار درست و انسانی را انجام دهند که رفتارشان زحمتی برای دیگران نداشته باشد.

مثلا شخصی که سر میز غذا نگاهش به غذا خوردن دیگران است یا میزبانی که بیش از حد به مهمان تعارف می کند که غذا بکشد، فقط شخص مقابل را معذب می کند که این خودش یک بی ملاحظگی است.

 

2.سعی می کنند ادب را انتخاب کنند

 

ادب را رعایت کنیم

مودب بودن از جمله عادت های رفتاری است که این افراد به آن توجه دارند و معمولا مردم از کسانی که درارتباط با آن ها ادب را رعایت می کنند خوششان می آید.

مثلا خانمی که هنگام ورود به اتاق از جایش بلند می شودقطعا دوست داشتنی ترخواهد بود نسبت به کسی که رفتار های خیلی معمولی داشته باشد.

3.اشتباهات دیگران را می پوشانند

احتمالا شما هم در موقعیت هایی قرار گرفته اید که یک نفر اشتباهی ازش سر می زند و خجالت می کشد.

مثلا فکر کنید با چند تا از همکارانتان در یک رستوران هستید و یکی از آن ها در هنگام غذا خوردن ناگهان آروغ می زند ( از عمد این کار را نمی کند و به یک باره این صدا از گلوی آن شخص خارج می شود)، در اینجا بهترین رفتار این است که هیچ عکس العملی نشان ندهیم یعنی نه بخندیم، نه عصبانی شویم ، نه از او دفاع کنیم بلکه هیچ توجهی نشان ندهیم و به خوردنمان ادامه دهیم.

افراد خیلی دوست داشتنی این نکات را به خوبی بلدند و رعایت می کنند.

 

4.به دیگران احساس گناه نمی دهند

احساس گناه ندهیم

این افراد نه تنها به دیگران احساس گناه نمی دهند بلکه وقتی در موقعیتی قرار می گیرد که از اشتباهش احساس بدی دارد سعی می کنند این حس بد را از او دور کنند.

مثلا فکر کنید شخصی چند کیلو میوه می خرد و وقتی برای پرداخت بهای خریدش کارت می کشد دستگاه نشان می دهد که موجودی ندارد .
معمولا صاحب کارت در این مواقع خجالت زده می شوند احساس بدی به آن ها دست می دهد. اما فروشنده که رفتار حرفه ای را به خوبی می داند نه تنها به روی آن شخص نمی اورد بلکه این موضوع را خیلی عادی جلوه می دهد که آن شخص احساس بدی نداشته باشد و حالش خوب شود.

5.روحیه جمع را بالا می برند

دادن روحیه به جمع

وقتی در گروهی مسئله ای پیش می آید که روحیه گروه ضعیف می شود، این فرد سعی می کند حتی با یک شوخی یا تمرکز کردن به نکات مثبت و پذیرفتن مشکلات پیش آمده حقیقت را بپذیرند و روحیه جمع را بالا ببرند.

 

6.احساس مسئولیت می کنند

احساس مسئولیت کنیم

مسئولیت پذیری یک رفتار خیلی مهم و انسانی است که این افراد خود را به آن عادت داده اند. برخلاف انسان هایی که زیر بار اشتباهاتشان نمی روند و دایم سعی دارند افراد ، شرایط یا موارد بیرونی را مقصر جلوه دهند ( که معمولا مردم به این افراد حس خوبی ندارند )، افراد مسئولیت پذیر به خوبی جایگاه خود را در قلب دیگران تثبیت می کنند.

افراد قوی مسئولیت می پذیرند و عموم مردم آدم های قوی و محکم را دوست دارند.

 

7.ماهرانه به صحبت دیگران گوش می کنند

به صحبت دیگران به خوبی گوش دهیم

گوش کردن به دیگران خودش مهارت خاص خودش را دارد و این نیست که فقط روبروی فرد بنشینیم تا شخص مقابل حرف بزند.
بلکه باید سراپا گوش  باشیم ، یک شنونده  فعال باشیم تا مخاطب فکر نکند به زور به صحبت هایش گوش می دهیم. مثل تکان دادن سر، تایید یا تکرار بعضی جملات ، تماس چشمی و…

8.در مقابل محبت دیگران قدردانی می کنند

قدردانی کنیم

این افراد در ارتباط با سایر مردم و در موقعیتش از کلمات ” لطفا ” و ” متشکرم ” استفاده می کنند و همین طور وقتی شخصی از آن ها تشکر می کند جواب تشکر او را با ” خواهش می کنم ” یا این چنین کلمات می دهند .

9.نام افراد را به خاطر می سپارند

یکی از گوش نواز ترین آوا های برای مردم ، شنیدن نام خودشان است پس افراد کاریزماتیک که این اصل را به خوبی می دانند وقتی با شخصی صحبت می کنند اسم او را حداقل یک باز در صحبتشان می گنجانند.

( اما عده ای به اشتباه فکر می کنند که اسم مخاطب را بگویند شخص پرو می شود یا وانمود می کنند که اسمش یادشان نیست چون فکر می کنند کلاس دارد.. هههههه )

10.لحن حرف زدنشان محترمانه است

لحن حرف زدن خوبی داشته باشیم

لحن در گفت و گو بسیار اهمیت دارد که متاسفانه کمتر کسی آن را به خوبی رعایت می کند. هرچند که شخصی از جملات مودبانه استفاده کند اما لحی آرام نداشته باشد بی فایده است.

مثلا با لحنی عصبی این جمله را بگویید؛ ” عزیزم لطفا بیا شام” ..

آیا تاثیر خوبی داشت؟ هیچ احساس احترامی رد و بدل نشد..

 

11.فضولی نمی کنند و سرشان به کار خودشان است

این موضوع انقدر واضح و ساده است که فکر می کنم اصلا نیازی به توضیج ندارد.

 

12.از احوالپرسی فرار نمی کنند

فرار از احوالپرسی

این افراد وقتی آشنایی را می بینند جلو می روند، با اعتمابنفس و نهایت خوشرویی احوالپرسی می کنند برخلاف عده ای که نمی دانم چرا وقتی شخص اشنایی را در خیابان می بینند سرشان را به پایین می اندازند یا جوری رفتار می کنند که انگار او را ندیده اند و رد می شوند.

13.از دیگران تعریف می کنند اما چاپلوسی نه

تعریف کردن به دیگران زمانی اثر بخش است و ما را جذاب تر می کند که واقعی باشد .
افراد کاریزماتیک هم در تعریف کردن مهارت دارند و نه تنها چاپلوسی نمی کنند بلکه تعریفشان هم مصنوعی نیست و کاملا واقعی و از ته دل بیرون می آید.

14.در مواقع لازم پیشنهاد کمک کردن می دهند

کمک به دیگران کنیم

کمک کردن به دیگران نه تنها حال خودمان را خوب می کند و عزت نفس ما را بالا می برد بلکه حس و حال دیگران را هم بهتر می کند.
وقتی ما علت حس و حال خوب در دیگری باشیم در نتیجه در نظر او شخصی دوست داشتنی خواهیم بود.

یکی از ساده ترین کمک کردن ها ” باز نگه داشتن درب برای ورود شخص پشت سرمان است “..

 

15.با اعتماد به نفس رفتار می کنند

اعتماد به نفس داشته باشیم

یکی از مهم ترین ویژگی های افراد کاریزماتیک داشتن اعتماد بنفس است و عموما مردم از کسانی که اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشند ( البته به شرطی که بقیه رفتارهایشان هم خارج از اخلاق نباشد ) خوششان می آید و دوست دارند با آن ها رابطه برقرار کنند.

 

16.دیگران را محترمانه صدا می زنند

افراد کاریزماتیک حتی در صدا زدن دیگران هم سعی می کنند مودبانه رفتار کنند و مثلا سریع با یکی پسر خاله نمی شوند و او را ” تو ” خطاب نمی کنند.
یا از القاب وعناوین محترمانه مثل ” آقا ” ، “خانم” ، “مهندس” ، “دکتر” و … استفاده می کنند.

شخصی که چندین سال زحمت کشیده تا دکترا  بگیرد معمولا از اینکه او را با این عنوان صدا بزنند حس و حال بهتری خواهد داشت.

 

17.افراد را به هم معرفی می کنند

معرفی کردن افراد به یکدیگر

یکی از رفتار هایی که در آداب معاشرت اهمیت دارد، معرفی کردن افراد نا آشنا به یکدیگر است.
وقتی در جمعی قرار می گیرید با معرفی کردن دوستان یا آشنایانتان به همدیگر، جو آن مهمانی را صمیمی تر می کنید و دیگران هم حس و حال بهتری خواهند داشت.

اینکه دیگران را از تنها بودن یا  داشتن حس غریب بودن در بیاورید، بسیار ارزشمند است.

 

18.در عین مهربانی ، جراتمندانه رفتار می کنند

رفتار جراتمندانه داشته باشیم

درست است که این افراد از ادب و احترام غافل نمی مانند اما در موقعیت های مختلف هم به حقوق خودشان توجه دارند و نمی گذارند حقشان پایمال بشود.
مثلا اگر در صفی قرار داشته باشند و شخصی بدون نوبت سرش را پایین بیندازد و جلوی صف قرار بگیرد ، محترمانه و جراتمندانه سعی می کنند از حق خود دفاع کنند.
در روابط دوستانه شان هم این اصل را رعایت می کنند و در دام رودروایسی نمی افتند.

19.در تصمیم دیگران دخالت نمی کنند و حتی بجای آن ها تصمیم نمی گیرند

افراد کاریزماتیک می دانند که هر شخصی خودش قدرت انتخاب دارد و باید مسئولیت زندگی و اعمالش را بپذیرد بنابراین هیچ وقت بجای دیگران تصمیم نمی گیرند بلکه به آن ها این روحیه را می دهند که خودت باید برای زندگی ، پروژه یا هر موضوع دیگری تصمیم گیری کنی.
آن ها به خوبی می دانند که هر انسانی دیدگاه متفاوتی از دیگری دارد .

20.انتقاد نمی کنند

انتقاد نکردن

انتقاد کردن از جمله رفتاری است که باعث می شود شخص مقابل گارد بگیرد و احساس خوبی نداشته باشد. گرچه انتقاد کردن به موقع و به جا و با مهارت کافی می تواند خیلی موثر باشد اما عمولا افراد از اینکه از آن ها انتقاد شود خوششان نمی آید.

مثلا اینکه در مهمانی از غذای میزبان یا هرچیز دیگری انتقاد کنیم واقعا فاجعه است..

 

 

 

80%
Awesome
  • Design
چگونه با رفتار خود در محیط های اجتماعی بدرخشیم؟


 

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید