آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

چند ترفند زبان بدن که شما را دوست داشتنی تر می کند

با اعتماد به نفس رفتار کنید

با اعتماد بنفس رفتار کردن و زبان بدن افراد دوست داشتنی

تقریبا همه ی مردم از افرادی که اعتماد به نفس دارند بیشتر خوششان می آید و کمتر کسی پیدا می شود که نسبت به افراد خجالتی و منزوی احساس بهتری داشته باشد مگر اینکه پارامتر های دیگری در میان باشد که باز هم اعتماد به نفس به خیلی از چیز های می چربد.
بنابراین افراد کاریزماتیک اعتماد به نفس بالایی دارند.

پس در مورد زبان بدن هم سعی می کنیم رفتار هایی داشته باشیم که مانند زبان بدن یک شخص با اعتماد به نفس است.

صاف بایستید:

صاف ایستادن زبان بدن افراد حذاب و دوست داشتنی

افراد با اعتماد به نفس ممولا صاف می ایستند و هنگام راه رفتن و ایستادن قور نمی کنند، بلکه شانه های خود را صاف و به سمت عقب نگه می دارند ، سرشان را بالا می گیرند و گام های محکمی بر می دارند. ( نه اینکه محکم پایشان را به زمین بکوبند یا خیلی تند راه بروند بلکه منطور این است که شل و ول راه نمی روند و محکم و با اقتدار اما با متانت قدم بر میدارند)

بنابر این:

  • قوز نکنید و صاف بایستید
  • شانه هایتان را کمی به عقب ببرید
  • قفسه ی سینه تان را صافه نگه دارید. ( مثل زمان هایی که دراز کشیده اید)
  • سرتان را بالا نگه دارید ( مثل اینکه یک تاج روی سرتان است)
  • پاهایتان محکم و استوار باشد ( شل و ول نباشد )
  • با این حال بدنتان احساس راحتی کند و خشک نباشد.

صاف بنشینید:

این دسته از افراد در هنگام نشستن هم کمرشان را صاف نگه می دارند و شانه هایشان حالت افتادگی ندارد.
البته منظور این نیست که خیلی خشک راه می روند یا خشک می نشینند و مثل ربات رفتار می کنند، اصلا اینطور نیست.
بلکه این دسته از افراد در عین حال که صاف می نشینند یا راه می روند حالت بدنی راحتی دارند و به این سبک از زبان بدن عادت کرده اند و نه تنها از این حالت احساس خستگی نمی کنند بلکه نسبت به کسانی که شل و ول راه می روند و می نشینند پرانرزی تر هستند.

پیشنهاد می کنم همین الان شما هم شانه هایتان را به عقب ببرید و صاف بنشینید یا صاف راه بروید و ببینید که چقدر روی سطح انرژی و اعتماد به نفستان تغییر ایجاد می کند.( فقط با یک تغییر زبان بدن می توان تا حدودی انرژی و اعتماد بنفس را تغییر داد و جسور تر رفتار کرد)

دست و پاها را جمع نکنید:

دست و پا جمع نکن تا زبان بدن دوست داشتنی داشته باشی

وقتی دست و پایتان به صورت جمع شده قرار بگیرد یعنی هنگام که ایستاده اید پاهایتان خیلی به هم چسبیده باشد و دستانتان از بازو ها به پایین خیلی به هم نزدیک شوند ، در نظر دیگران کمی ترسو، مضطرب یا خجالتی دیده می شوید.

از طرفی نیاز نیست بیش از حد دست و پایتان از هم فاصل داشته باشد یعنی فاصله ی بین دو پا و دستان از بدن هم نباید خیلی زیاد باشد که مثل قلدر ها به نظر برسید.

برای اینکه به خوبی تشخیص دهید که حالت دست و پایتان را در چه حالتی نگه دارید، به افراد با اعتماد به نفس زیاد نگاه کنید و سعی کنید از حالات بدنی آن ها تقلید کنید.

 

چهره ای گشاده داشته باشید

گشاده رو بودن زبان بدن افراد دوست داشتنی

برای اینکه گشاده رو باشید می توانید هنگامی که با دیگران روبرو می شوید لبخند ملایمی روی لب هاتان ایجاد کنید.

افراد گشاده رو وقتی لبخند می زنند ، لبخندشان واقعی است و اصلا حالت مصنوعی ندارد. یکی از نشانه های لبخند زدن واقعی این است که گوشه های چشم کمی جمع می شود و هرچه این لبخند به سمت خندیدن برود گوشه های چشم باز هم جمع تر می شود.

بنابراین یکی از اجزای مهم برای گشاده رو بودن هم چشم ها هستند. افراد گشاده رو در برخورد با دیگران چشم هایشان هم انگار می خندند و خوشحال به نظر می رسند.

البته برای خنده رو بودن نیاز نیست همیشه و در همه حال و به هر شخصی لبخند بزنیم، بلکه بهتر است بدانیم چه زمانی و به چه کسانی می توانیم لبخند بزنیم که در اداب معاشرت همه این نکات ریز که باعث تمایز ما می شود را می آموزیم.

به طور مثال در فرهنگ ما نمی گنجد که یک خانم به یک آقا لبخند بزند اما می تواند گشاده رو باشد و چهره اش حالت عبوس بودن نداشته باشد.

ارتباط چشمی داشته باشید

ارتباط چشمی زبان بدن افراد دوست داشتنی

وقتی با دیگران صحبت می کنید با چشم های آن ها ارتباط برقرار کنید.

همان قدر که ارتباط چشمی با مخاطب می تواند به جذابیت و تقویت رابطه ی شما کمک کند ، برقرار نکردن تماس چشمی می تواند دور کننده ی فاصله ی بین شما باشد. ( مگر اینکه مخاطب شما از جنس مخالف شما باشد و طبق اعتفاداتتون تمایلی به ارتباط چشمی نداشته باشید که در این صورت پیشنهاد می شود روی رفتار های دیگرتان بیشتر تمرکز کنید تا شنونده ی فعالی نشان داده شوید)

داشتن تماس چشمی با افراد، شما را با اعتماد بنفس تر نشان می دهد و از طرفی وقتی ما با دیگران ارتباط چشمی برقرار می کنیم شخص مقابل معمولا این سیگنال را دریافت می کند که ما به صحبت کردن با او علاقه مند هستیم و او را می پذیریم.

در هنگام گوش کردن ، سرتان را تکان دهید

تکان دادن سر هنگام گوش دادن ، زبان بدن افراد دوست داشتنی است

وقتی شخصی با ما صحبت می کند برای اینکه نشان دهیم به خوبی صحبت هایش را می شنویم می توانیم رفتار های مختلفی را از خود بروز دهیم.

یکی از این رفتار ها ، سر تکان دادن است.
سر تکان دادن نباید خیلی تند باشد که در این صورت برداشت غلطی از آن می شود و به نظر می رسد که ما حوصله ی شنیدن حرف هایش را نداریم و میخواهیم زودتر این صحبت ها تمام شود.

از طرفی تباید پشت سر هم سرمان را تکان بدهیم بلکه مثلا کمی که سر تکان دادیم کمی صبر می کنیم و باز این کار را انجام می دهیم.

باز هم پیشنهاد می کنم به افرادی که خیلی خوب با دیگران ارتباط برقرار می کنند و شنونده ی فعالی هستند توجه کنید و سعی کنید این رفتار را از آن ها به خوبی یاد بگیرید.

مثلا مجری های تلویزیونی از جمله افرادی هستند که گوش دادن فعال را به خوبی بلدند.

برای دوستانتان دست تکان دهید

دست تکان دادن زبان بدن افراد دوست داشتنی

وقتی وارد جمعی می شوید که نمی توانید همان موقع به سمت دوستان یا آشنایان بروید ( مثل یک سمینار، یک کلاس ، یک کارگاه و…) می توانید به نشانه ی سلام کردن برای آن ها دست یا سری تکان بدهید.

یا زمان هایی هم هست که می توانید به سراغ دوستانتان بروید اما به دلیل زیاد بودن جمع مهمان ها یا چیز های دیگر نمی توانید همان ابتدا نزد دوستانتان بروید، در این مواقع برایشان دستی تکان می دهید و مثلا می گویید ” الان میام پیشت ” ، ” سلام ، الان میام ” ..

 

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
1 نظر
  1. زها می گوید

    ممنونم

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید