آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

اعتماد به نفس چیست؟+ 9 راهکار علمی موثر افزایش اعتماد بنفس

 

اکثرمون تعاریف زیادی از اعتماد به نفس شنیده ایم و گاهی از وجود یا عدم وجود اعتماد به نفس در خود یا دیگری صحبت کردیم.

اما در این مقاله تعریف بسیار دقیق و ساده ای از اعتماد به نفس را ارائه می دهیم تا به خوبی بتونید میزان اعتماد به نفس تون را تشخیص دهید.

شاید بسیاری از افراد را دیده باشید که در کاری مهارت خوبی دارند اما خودشان را باور ندارند و فکر می کنند از عهده اون کار به درستی بر نمیان که عمده افراد بدون اعتماد به نفس از این دسته هستند.

مثلا شخصی توانایی خیلی خوبی در بازی والیبال داره اما به دلیل کمبود اعتماد به نفس و اینکه مهارت های خودش رو باور نداره وقتی وارد زمین بازی می شود به خوبی نمی تونه بازی کند و هربار که توپ سمتش می آید از ترس قضاوت بقیه و عدم اعتماد به خود جا خالی می دهد که  بازیکن دیگری توپ را جمع کند.

در اینجا شخص مهارت کافی را دارد اما نه تنها خودش رو قبول نداره بلکه حس خوبی هم به توانایی های خودش نداره که باعث می شود نتونه کارش را به خوبی انجاد بده.

دسته دیگری از افراد مهارت کافی در کاری را ندارند اما فکر می کنند خیلی خوب می توانند از عهده اون کار بر بیان ومعمولا با شکست مواجه می شوند، که این دسته را افرادی با اعتماد به نفس کاذب می نامیم.

مثلا فردی مهارت کافی در آشپزی ندارد و میگه آشپزی کردن که کاری نداره ، من می تونم سه سوته برای 100 نفر غذایی بپزم که انگشتاشونو بخورند ,
اما وقتی همین کار را انجام می دهد و می بینه کاملا برعکس آنچه فکر می کرد اتفاق می افتد .

البته باید بدانیم که با تمرین کردن می تونیم مهارت های لازم را بدست آوریم و موفق بشیم، اما نه اینکه در توهم دانایی به سر ببریم.

و دسته سوم هم همان افراد با اعتماد به نفسی هستند که به راحتی از عهده کارشان بر می آیند و احساس خوبی می کنند.
این دسته علاوه بر اینکه به خودشان اعتماد دارند ,مهارت کافی هم در کارشان دارند یا مهارت لازمه را کسب می کنند و اعتماد به نفسشان را بالا می برند.

وقتی شخصی با تمرین بسیار رانندگی کردن را به خوبی یاد می گیره و باور دارد که می تونه به خوبی رانندگی کند یعنی اعتماد به نفس لازم را در زمینه رانندگی دارد.

پس با توجه به مطالب بالا اعتماد به نفس یعنی اینکه مهارت های لازم رو در کاری داشته باشیم و همچنین به خودمون هم باور داشته باشیم که می تونیم از عهده اون کار بر بیایم.

از جمله مواردی که باعث کاهش اعتماد به نفس می شود کامل گرایی است.

 

 

اهمیت اعتماد به نفس بر هیچ کس پوشیده نیست و یک امر کاملا بدیهی است که مزایای زیادی رو می تونه در زندگی هرشخصی داشته باشه.

اما با وجود این بسیاری از افراد با اعتماد به نفس پایین نیز به دلیل امتیاز هایی که از کم بودن اعتماد به نفس به دست می آورند اشتیاق چندانی به تلاش برای بالا بردن اعتماد به نفس و مهارت هاشون ندارند.

این افراد اهل تلاش و ریسک در کارهاشون نیستند  و معمولا برای انجام ندادن کارهاشون بهانه تراشی می کنند تا از زیر بار مسئولیت فرار کنند.
دیگران نیز معمولا نسبت به آن ها احساس ترحم و دلسوزی دارند و نقش حمایت کننده را برای آنها بازی می کنند.

 

ولی شمایی که این مقاله را می خوانید مطمعنا دوست ندارید جزء این دسته از افراد باشید و تلاش می کنید تا با بالا بردن اعتماد به نفس تان بدرخشید و با قدرت بیشتر پیش بروید.

اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که،

آیا باید در همه کار ها اعتما به نفس داشته باشیم؟

شما می توانید یک بازیگر تئاتر ماهر باشید و در این زمینه مهارت و اعتماد به توانایی هایتان قابل تحسین باشد که آن وقت شما یک بازیگر تئاتر با اعتماد به نفس بالا خوانده می شوید اما در عین حال ممکن است در بازی شطرنج مهارت نداشته باشید و به دلیل نداشتن علاقه نیز نیازی به کسب مهارت بازی شطرنج نداشته باشید.

خب شما با اینکه در تئاتر شخص با اعتماد به نفسی هستید اما در بازی شطرنج اعتماد ب نفسی ندارید و نیازی هم به کسب اعتماد به نفس در این زمینه نخواهید داشت.

یا مثلا من با اینکه به خوبی آشپزی میکنم و در این زمینه اعتماد به نفس خوبی دارم اما در بازی فوتبال هیچ اعتماد به نفسی ندارم و فکر نمی کنم هیچ وقت نیاز باشد که این مهارت را کسب کنم چون نه علاقه ای دارم و نه در این بازی شرکت می کنم.
حتی اگر یک بار هم خواستم فوتبال بازی کنم به خاطر همین یک بار نیازی نیست که مهارت و اعتماد به نفسم را در این زمینه بالا ببرم.

 

پس نتیجه می گیریم که نیازی نیست در هر کاری دنبال اعتماد به نفس باشیم و هرکسی می تواند در مواردی اعتماد به نفس داشته باشد و در زمینه های دیگری هم اعتماد به نفس نداشته باشد.

اما برای بالا بردن اعتماد نفسمون باید چیکار کنیم؟

راه های افزایش اعتماد به نفس:

 

کسب مهارت

برای اینکه در کاری اعتماد به نفس داشته باشیم اول باید در اون کار مهارت لازمه را کسب کنیم.

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم اعتماد به نفس بدون مهارت، معنایی ندارد و مثلا نمی شود شخصی بگوید من یک کارآفرین خوب هستم اما در هیچ زمینه ای مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کار نداشته باشد.
یا کار جدیدی را راه اندازی کند ولی مهارت انجام و ارائه آن را نداشته باشد که حتما با شکست مواجه می شود.

 

مانند افراد با اعتماد به نفس رفتار کنید

تحقیقات نشان داده که وقتی ادای چیزی را در بیاورید شبیه همان می شوید.

وقتی ادای افراد با اعتماد به نفس را در بیاورید دیگران متوجه کمبود اعتماد به نفس شما نمی شوند .

به خصوصیات افراد با اعتماد به نفس توجه کنید و سعی کنید این خصوصیات را در خود ایجاد کنید یا ادای آن ها را در بیاورید تا بعد از مدتی متوجه می شوید که اعتماد به نفس درون شما بالا رفته.

مثلا  افراد با اعتماد به نفس معمولا صاف می نشینند و سرشان را بالا می گیرند ، پس شما هم همین رفتار را در خودتان ایجاد کنید.

یا اینکه این دسته افراد معمولا تن صدای نسبتا بلند و محکمی دارند و با تن صدای خیلی پایین صحبت نمی کنند و شما هم می توانید مانند آن ها محکم و با اقتدار صحبت کنید.

 

 

 

مثبت اندیشی را تمرین کنید

هرگاه افکار منفی سراغتان آمد آن را به افکار مثبت تغییر دهید و تمرین کنید که مثبت اندیش باشید و به خودتان تلقین کنید که اگر تلاش کنید می توانید کارهایتان را به خوبی انجام دهید و نا امید نمی شوید .

برای تغییر افکار منفی به مثبت منابع زیادی در دست است که با مراجعه به آن ها می توانید آگاهی تان را افزایش دهید.

 

از کار های کوچک شروع کنید

اول کار های کوچک و جدیدی انجام دهید که می دانید از عهده انها بر می آیید و بعد کم کم به سراغ کار های بزرگ تر بروید .

وقتی بتوانید همین کارهای کوچک را به اتمام برسانید و از آن ها نتیجه های مثبت دریافت کنید، قطعا حس بسیار خوبی به شما می دهد و باعث رشد اعتماد به نفس شما می شود.

مراقب باشید برای شروع کارهایی که ممکنه از عهده آنها برنیایید رو انجام ندید،  چون شکست از آنها منجر به کاهش اعتماد به نفس شما شود.

برای از بین بردن خجولی تمرین کنید

لیست کارها یا رفتار هایی که در آن ها احساس خجالت می کنید را در بیاورید و تلاش کنید انقدر آن ها را انجام دهید که دیگر خجولی تان از بین برود.

مثلا من از ابراز عقیده در جمع خجالت می کشیدم اما هربار انقدر این کار را انجام دادم که دیگر از این کار خجالت نمی کشم.
یا دوستی دارم که برای از بین بردن خجولیش شیشه اتوموبیل مردم را در خیابان تمیز می کرد تا دیگه به این فکر نکنه که مردم چی میگن و به خاطر حرف مردم زندگی کنه.

البته کتاب ها و کلاس های متعددی در این زمینه است که می توانید برای از بین بردن خجولی تان آموزش های لازم را ببینید.

 

دیدگاهتان را تغییر دهید

بسیاری از افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولا فکر می کنند دیگران دارند اون ها رو قضاوت می کنند  یا اینکه سعی می کنند فکر دیگران را بخوانند، مثلا میگن میدانم بقیه دارند راجع به من این حرف ها را می زنند در صورتی که در واقعیت اصلا اینطور نیست.

حتی اگر بعضی افراد شما را قضاوت کنند این ادراک خودشان است و همیشه هرآنچه دیگران درک می کنند صحیح نیست و بدانید که هرکاری هم که انجام بدهید باز هم عده ای هستند که شما را تایید نکنند یا انتقاد کنند و این به دلیل داشتن درک متفاوت انسان ها است.

پس شما کارتان را انجام دهید .

 

لیستی از موفقیت هایتان بنویسید

به گذشته تان فکر کنید ولیستی از کارهایی که در آن ها موفق بوده اید را بنویسید این لیست به شما کمک می کند که احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و بدانید که در زندگی موفقیت هایی هم داشتید و از این به بعد نیز می توانید با تلاش در کارتان موفق شوید.

اگر چیزی به ذهنتان نیامد نگران نشوید و خود را سرزنش نکنید .اگر بیشتر فکر کنید حتما چیزهایی یادتان می آید.

حتما نیاز نیست کار های خیلی بزرگ کرده باشید تا در لیست موفقیت تان بنویسید.

برای مثال:

  • نقاشی خوبی نسبت به همکلاسی هایم داشتم
  • والیبال خوبی داشتم
  • چند بار غذای خوشمزه ای پختم
  • دست خط خوبی دارم
  • به دیگران احترام میذارم

و …

 

توانمندی هایتان را پیدا کنید

توانایی هایتان را پیدا کنید و آن ها را رشد دهید .

اگر نیاز است از یک مشاور یا متخصص در این کار کمک بگیرید.

و آنچه در کسب مهارت در بالا گفته شد را انجام دهید تا نتیجه شون  را روی اعتماد به نفس تان ببینید.

 

 

خودتان باشید

بعضی ها عادت دارند مدام خودشان را با دیگران مقایسه کنند و اگر در زمینه ای دیگران را موفق تر یا دارای جایگاه بهتری نسبت به خودشان ببینند شروع می کنند به سرزنش کردن خودشان، درصورتی که بهتر است هرکسی با گذشته خودش مقایسه بشه نه با شخص دیگری,
یعنی وقتی من امروز تلاشم را در نوازندگی بیشتر می کنم و نتیجه بهتری می گیرم خودم را با گذشته خودم مقایسه کنم زمانی که هنوز نمی توانستم نوت هارا بشناسم ، چون اگر خودم رو با گذشته ی خودم مقایسه کنم متوجه پیشرفت خودم میشم و احساس خوبی نسبت به خودم ، رشد و توانمندی هام پیدا می کنم ، نه اینکه خودمو با دوستم مقایسه کنم که الان در نوازندگی استاد ماهری هست.

و از این گذشته  هیچ 2 نفری کاملا شبیه به هم آفریده نشده اند پس هرکسی بهتر است جابگاه خودش را پیدا کند و سعی کند هر روز تلاش کند تا بهترین خودش باشد .

این مقاله به شما کمک خواهد کرد فقط در صورتی که تمرینات رو به خوبی و مستمر انجام بدید.

پس تلاش کنید تا با تمرین های لازم اعتماد به نفس تون رو رشد بدید تا بتونید زندگی بهتری رو برای خودتون بسازید.

 

 

 

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید