آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

آداب معاشرت در لباس پوشیدن

وقتی در مورد آداب معاشرت در پوشش صحبت می کنیم بسیاری از افراد ذهنشان به سمت شیک پوش بودن و یا لاکچری ( لاکشری ) بودن می رود.

اما در واقغیت آداب معاشرت همیشه با سادگی همراه است.

از نظر آداب معاشرت شما زمانی یک فرد با اتیکت ( دارای آداب معاشرت خوب) هستید که در عین سادگی یک سری نکات در پوشش یا رفتار را رعایت کنید و اصلا به لاکچری بودن توجهی ندارد.

مرتب بودن و آراستگی در ظاهر یکی از پارامتر های مهم در اتیکت لباس پوشیدن محسوب می شود که در عین سادگی می توان شیک و مرتب بود.

با هم بررسی کنیم نکاتی را که از نظر آداب اجتماعی در نوع لباس پوشیدن اهمیت دارد:

تمیز بودن لباس

 

لباس تمیز و مرتب در آداب پوشش

وقتی از مرتب بودن صحبت می کنیم یکی از پارامتر هایش تمیز بودن است. یعنی هر لباسی که بر تن دارید تمیز باشد ( بدون لک ، بدون پارگی، بوی نا مطبوع نداشته باشد) یعنی لباسی شسته شده و بدون هر گونه کثیفی که هیچ بوی عرق یا چیز های دیگری ( بوی دود، بوی غذا و… ) به خود نگرفته باشد.( خصوصا جوراب ها و پیراهن یا مانتو که زیر بغلش زودتر بوی عرق می گیرد)

یکی از راهکار هایی که برای جلوگیری از گرفتن بوی عرق و لک شدن زیر بغل می توان به کار برد ،استفاده از پد زیر بغل است. چون هرچند که شما همه نکات پوشش و مرتب بودن را رعایت کنید اما وقتی دستتان را بالا ببرید یک لکه بزرگ از عرق زبر بغل شما و روی لباستان ایجاد شده باشد تصویر نه چندان خوبی را از خود به جای می گذارید.

درمورد کفش ها هم چک کنید که کفش شما بدون گرد و خاک و تمیز باشد ،اگر نیاز به واکس زدن دارد این کار فراموش نشود. داخل کفش مرتب چک شود که بوی نامطبوعی به خودش نگیرد و اگر نیاز به بوگیر دارد استفاده شود.

لباس صاف و اتو کشیده

 

لباس صاف و اتو کشیده در آداب پوشش

پارمتر دیگری که مورد اهمیت است در مورد لباس هایی که نیاز به اتو کشی دارند حتما باید اتو کشیده و صاف باشند. ( تقریبا بدون چین و چروک )

حتی در اتو کشیدن هم بهتر است مراقب باشید که این کار را خوب انجام دهید چون احتمالا شما هم دیده باشید افرادی را که همیشه لباسی اتو کشیده بر تن دارند اما مثلا شلوارشان چند خط اتو روی خودش دارد یا خط آستین آن ها چند تایی شده ، که مشخص است هر بار که اتو کشیده یک خط جدید جلوی شلوار یا در ناحیه خط آستینش ایجاد شده و این خط ها ظاهر نامتاسبی را برای آن شلوار یا لباس ایجاد کرده اند.

پس اتو کشی متاسب هم اهمیت دارد که ظاهر پوشش شما را خراب نکند.

جلب توجه نکند

 

جلب توجه نکردن جزوی از اداب پوشش

اتیکت (آداب اجتماعی) با جلب توجه کردن در انظار دیگران مخالفت می کند.

یعنی یکی از پارامتر هایی که همیشه باید برای پوشش مناسب در نظر داشته باشیم این است که لباس ما نباید برای دیگران جلب توجه کند.

اتیکت می گوید:

هر وقت که مخاطب شما به جای توجه به خودتان به لباس شما نگاه کردند یعنی لباس مناسبی بر تن ندارید.

بنابراین هر چیزی که باعث جلب توجه شود ، باید از پوشش حذف شود.

این جلب توجه می تواند مدل خاص لباس باشد، رنگ نا مناسب، توع پارچه ،ظاهر لباس و هر چیز دیگری که بتوان این برداشت را از آن کرد.

اما جالب اینجاست که برخی از افراد با پوشیدن لباس های عجیب و غریب به اسم مد و یا باکلاسی سعی می کنند که در نظر دیگران متفاوت یا لاکچری به نظر بیایند در صورتی که نه تنها این دسته از افراد باکلاس محسوب نمی شوند بلکه یکی از مهم ترین اصول آداب معاشرت را از یاد برده اند.

اندازه مناسب

 

اندازه مناسب لباس از آداب پوشش

هر لباسی که بر تن می کنید بهتر است اندازه ی بدنتان باشد. یعنی آن لباس برای اندام شما بزرگ یا کوچک نباشد .

از طرفی لباس شما نباید تنگ یا گشاد باشد ، چون همه این ها باعث می شود ظاهر نامناسبی داشته باشید و لباس روی تن شما زار بزند.

همانطور که در بالا گفتیم یکی از مواردی که آداب معاشرت به آن خیلی اهمیت می دهد این است که ظاهر شما برای دیگران جلب توجه نکند پس اگر لباس تنگ یا گشاد یا اندازه نامناسب بدن خودتان بر تن کنید علاوه بر اینکه ظاهر شما زننده به نظر می رسد ، نظر دیگران را به خودش جلب می کند و این یعنی جلب توجه کردن که اصلا با اصول اتیکت همخوانی ندارد.

متناسب با موقعیت

 

متناسب با موقعیت لباس بپوشید

لباسی که بر تن دارید باید متناسب با موقعیت و مکان و زمان باشد.

همانطور که در کتابم ( کتاب راهنمای آداب معاشرت حرفه ای ) در قسمت آداب معاشرت در پوشش توضیح دادم نحوه ی پوشش در شرکت ها ، اداره جات و برخی کسب و کار های دیگر هم ممکن است با هم متفاوت باشد.

یعنی اگر شما در اداره ای دولتی کار می کنید بهتر است پوشش کاملا رسمی داشته باشید ولی اگر در یک شرکت نرم افزاری مشغول به کار باشید ممکن است با شلواری جین و پیراهنی آستین کوتاه برای شما مناسب باشد. مانند استیو جابز که معمولا لباس اسپرت به تن داشت و مثلا با یک تیشرت و شلوار جین در محل کارش حضور داشت.

یا در مهمانی ها معمولا فرم لباس پوشیدن ما متفاوت تر از جاهای دیگر است.

حتی در استفاده از اکسسوری ها هم باید این نکات را رعایت کنیم که متناسب با محل و موقعیتی که در آن قرار داریم از اکسسوری مختص خودش استفاده کنیم.

مثلا در محل کار پوشیدن یک ساعت رسمی ( مثلا با بند چرمی) و نهایتا یک انگشر برای خانم ها یا یک حلفه کفایت می کند و نباید از اکسسوری های بیشتر و یا جواهر آلات زیادی در محل کار استفاده کرد چون معمولا جواهر آلات در مهمانی ها و عروسی ها ( حتی استفاده ار اکسسوری و جواهرآلات در مهمانی ها هم نباید زیاده روی شود )استفاده می شود.

شلخته نباشد

 

شلخته لباس نپوشید

 

لباسی که بر تن دارید به صورت مرتب بپوشید مثلا، یقه ی کج شده ، کراوات شل و ول ، دکمه لباسی که کنده شده، پاپیونی که کج بسته شده ،

ساعتی که بندش از درون گیره در آمده ، خط سرشانه ای که عقب یا جلو یا به یک طرف کشیده شده باشد، پاچه شلواری که گوشه اش درون جوراب رفته ، پیراهنی که گوشه ی پایینش از شلوار بیرون زده و … همگی شلختگی محسوب می شوند و ظاهر نه چندان خوبی را برای شما ایجاد می کنند.

حتی اگر از یک اکسسوری یا جواهر برای زیبایی استفاده کنید و کج و شلخته استفاده شود زیبایی شما را نه تنها بیشتر نمی کند بلکه از آراستگی شما می کاهد.

بنابراین افراد کاریزماتیک حتی در پوشش هم آداب را رعایت می کنند تا جذاب تر باشند.

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
3 نظرات
  1. […] آداب معاشرت در لباس پوشیدن […]

  2. نوید می گوید

    چقدر نکات خوبی رو گفتید. لطفا باز هم بنویسید از این مقالات

  3. حسین می گوید

    مطالب ارائه شده بسیار باکیفیت هستند؛بسیار تشکر میکنم.
    امیدوارم که در آینده مقالات بیشتری منتشر کنید.

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید