آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

آداب معاشرت چیست؛ 23 نکته ریز و درشت حرفه ای آداب رفتاری

در این مقاله سعی داریم موضوعی رو آموزش بدیم که امروزه به دلیل مشغله های زیاد و درگیری مردم با شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کمتر به آن پرداخته می شود.

گرچه بسیاری از مردم وقتی واژه ی آداب معاشرت را می شنوند فقط رفتارهای قاشق چنگالی رو یادشون میاد، ولی آداب معاشرت یا اتیکت نه تنها فقط به این موارد خلاصه نمی شود بلکه رعایت نکات قاشق و چنگالی و استفاده از سرویس های غذا خوری چندان اهمیتی ندارد(البته بد نیست بلد باشیم)، نسبت به رفتارهای دیگری که روی ارتباط ما با سایرین تاثیر گذار است یا شعور بالای ما را نشان می دهد .

یا اینطور بگم رفتار ما در ارتباط با سایر افراد و ایجاد حس خوب، اهمیت بیشتری نسبت به هم زدن چای، نحوه استفاده از چنگال سوم و نوع در دست گرفتن گیلاس (لیوان) از پایین دارد.

آداب معاشرت 3 اصل مهم دارد :

  1. احترام
  2. صداقت
  3. ملاحظه کردن ( دیگران رو شرمنده نکنیم و فشار رو از روی آن ها برداریم)

که این سه اصل در کنار هم سعی دارد حس و حال خوب را برای خودمان و دیگران ایجاد کند.

و اما آداب معاشرت شامل چه موضوعاتی می شود.

آداب معاشرت در مهمانی ها

آداب معاشرت در مهمانی- پریسا آسا

در مهمانی ها با افرادی در ارتباط هستیم که هدفمان از این دورهمی ها ایجاد روابط صمیمی تر ، خوش گذراندن و طی کردن زمان توام با حال خوب به همراه افراد حاضر است.

پس ما چه میزبان باشیم ، چه مهمان بهتره آدابی را بدانیم که در این جمع ها دیگران از اینکه در کنار ما هستند خوشحال باشند. ( یا فشاری روی دیگران نباشیم)

مثلا در آن جمع اگر با شخصی گفت و گو می کنیم، اطراف رو نگاه نکنیم ( یعنی جوری که مخاطبمون فکر کنه حواسمون جای دیگری است یا داریم به چیز دیگری توجه می کنیم)، بلکه رفتارو زبان بدنمون باید این برداشت رو انتقال بده که من دارم با توجه زیاد به صحبت هات گوش میدم.
مثلا گاهی سرمون رو تکان بدیم به نشانه تایید یا اینکه دارم می شنوم و اگر امکانش هست حتما ارتباط چشمی داشته باشیم.

در ارتباط با دیگر مهمان ها یا میزبان از جملات مودبانه تری استفاده کنیم.

یادمون باشه اگر مهمان هستیم حتما از میزبان تشکر کنیم . ( مهمان اجازه ی انتقاد کردن از میزبان رو ندارد)

 

آداب معاشرت در غذا خوردن

آداب غذا خوردن - پریسا آسا

 

وقتی با دیگران بر سر میز یا سفره غذا می نشینیم، باید توجه داشته باشیم که فقط خودمان نیستیم پس غذا خوردن ما باید به گونه ای باشد که دیگران را آزار ندهد.

مثل ایجاد سرو صدا ، ریختن غذا دور دهان، تمیز غذا نخوردن و جلوی چشم دیگران بودن و…

یا حتی صحبت هایی که سر میز غذا می کنیم و رفتار های دیگری مثل دراز کردن دست برای برداشتن نمکدان ، برداشتن از ظرف سبزی دیگران ، با دستان باز و گشاد گشاد نشستن و تنگ کردن فضا برای دیگران همه ی این ها از جمله رفتار هایی است که می تواند موجب ناراحت کردن دیگران یا ایجاد فشار بر روی آن ها شود.

یادتان باشد که نحوه غذا خوردن شما ، خیلی می تواند در جذابیت شما یا بلعکس تاثیر گذار باشد .

 

آداب معاشرت در لباس پوشیدن:

آداب لباس پوشیدن - پریسا آسا

اولین چیزی که در ارتباط با دیگران مورد توجه مخاطب قرار می گیرد ظاهر ما است و طبق تحقیقات به عمل آمده در هر ملاقاتی، ما در چند ثانیه اول تاثیرات زیادی را روی مخاطب می توانیم ایجاد کنیم.

یعنی اگر زبان بدن و پوشش مناسبی داشته باشیم ذهن مخاطب ما را به بهترین شکل قضاوت خواهد کرد و می توانیم تاثیرات خوبی را روی آن شخص ایجاد کنیم.

علاوه بر این عموما از نوع لباس پوشیدن هر شخصی می توانیم تا حدودی به خصوصیات و ویژگی های درونی یا شخصیتی او پی ببریم.( قضاوت کردن از روی ظاهر افراد اصلا اخلاقی نیست اما به هر حال تا حدودی ظاهر ما نشان دهنده ی ویژگی های درونی ما است)

از طرفی پوشش انواع مختلفی داردو ما در مکان ها و موقعیت های مختلف می بایست پوشش خاص خودش را انتخاب کنیم.

به طور مثال نوع پوشش در محل کار و مهمانی با هم فرق دارد.

بنابر این بحث پوشش در آداب معاشرت هم اهمیت پیدا می کند و بهتر است که به آن توجه شود . اما مراقب باشیم که در این مورد هم بیش از حد قرق نشویم که باعث بشود از دیگران فاصله بگیریم و مدام به دنبال شیک ترین و خاص ترین ها باشیم.

همان طور که در مبحث آداب معاشرت گفتیم ، یکی از مهم ترین نکات در آداب معاشرت سادگی است و حتی در نوع لباس پوشیدن هم بهتر است به دنبال سادگی باشیم .

سادگی همیشه زیباست..

آداب معاشرت در فروشندگی و کسب و کار

آداب معاشرت در کسب و کار و فروشندگی - پریسا آسا

 

هر جا که ما با افرادی سرو کار داشته باشیم، بهتر است آداب آن مکان یا موقعیت را هم بلد باشیم.

یکی از آن ها آداب معاشرت در کسب و کار و فروشندگی است.

ممکن است یک قرار کاری در رستورانی داشته باشیم پس باید بدانیم که چه رستورانی را انتخاب کنیم که متناسب با ملاقات با همکاران باشد و چه رفتاری را در آنجا رعایت کنیم.

یا برای مذاکره با شرکتی به جلسه ای می رویم، اینکه بدانیم چه رفتاری داشته باشیم تا بتوانیم در آن مذاکره برنده شویم.

اگر ما میزبان آن جلسه هستیم چه میوه هایی را برای آن جلسه تدارک ببینیم.

و بسیاری از نکات دیگری که همگی کمک می کنند تا ارتباط کاری بهتری داشته باشیم، نیازمند دانستن آداب است.

 حتی اگر یک فروشنده باشیم اینکه بلد باشیم چطور رفتار کنیم تا خریدار احساس شرمندگی نکند و بتواند به راحتی و بدون هیچ فشاری خرید خود را انجام دهد،یعنی اصول آداب معاشرت در فروشندگی را به خوبی رعایت کردیم.

یادتان باشد که مشتری حتی اگر از شما خرید نکند، ولی حسی که برایش ایجاد کردید را فراموش نخواهد کرد و چه بسا همین احساس او را ترقیب کند تا به مشتری ثابت شما تبدیل شود و یا در صورت اینکه حس خوبی برایش ایجاد نشده باشد برای همیشه خرید از شما را منتفی کند.

 

آداب معاشرت در ازدواج

آداب معاشرت در ازدواج - پریسا آسا

این آداب از خواستگاری و مراسم های خرید و ازدواج شروع می شود و تا بعد از آن یعنی زندگی کردن زوج در خانه ی مستقل شان ادامه دارد.

دو خانواده ای که در مراسم خواستگاری یکدیگر را ملاقات می کنند اگر آداب معاشرت در آن مراسم را بدانند بهتر می توانند با هم به توافق برسند و از مسائلی که به خاطر رفتار هایی که ممکن است هرکدام از آن ها به دلیل ندانستن بروز دهد جلوگیری می کند.

مثلا داماد و عروس هر کدام باید از قبل بدانند که قرار است در مورد چه موضوعاتی در آن جلسه صحبت کنند تا زمانی که در آن موقعیت قرار گرفتند دست و پایشان را گم نکنند یا جوری رفتار نکنند که انگار هیچ حرفی برای گفتن ندارند.
یا خانوده عروس و داماد با صحبت های نسنجیده آن مراسم را خراب نکنند.

آداب معاشرت برای خانم ها

آداب معاشرت برای خانم ها - پریسا آسا

خانم ها به دلیل لطیف بودن و ظرافتی که دارند نیازمند دانستن نکاتی هستند که برای داشتن یک رفتار حرفه ای به آن ها کمک می کند تا با وقار تر و باکلاس تر نشان داده شوند.

چند نمونه از آداب معاشرت خانم ها را به اختصار مثال می زنیم:

  • هنگام نشستن بهتر است بجای اینکه پاهای خود را روی هم بیندازند ، پاهایشان در کنار هم قرار بگیرد.
  • هنگام نوشیدن و غذا خوردن نسبت به آقایان ظرافت بیشتری به خرج دهند و با ملایمت غذا بخورند
  • خودشان را شبیه آقایان نکنند نه در رفتار نه در پوشش
  • ناخن های مرتبی داشته باشند
  • در خیابان و در مکان های عمومی آرایش نکنند
  • و…

آداب معاشرت برای آقایان

آداب معاشرت برای آقایان جنتلمن - پریسا آسا

آقایان برای اینکه یک جنتلمن باشند ، بهتر است نسبت به اصول آداب معاشرت آگاهی داشته باشند تا حرفه ای تر رفتار کنند.

چند نمونه از رفتار های حرفه ای یک جنتلمن :

  • درب را برای خانم باز می کند ( درب خودرو ، درب منزل و… )
  • هنگام قدم زدن ، خودش به سمت خیابان یا مسیر های خطری تر می ایستد و خانم را در طرف دیگر خود همراهی می کند.
  • محترمانه برخورد می کند و برای قدرت نمایی صدایش را بلند نمی کند
  • آقای جنتلمن (شخصی که آداب معاشرت را به خوبی رعایت می کند) نفوذ در کلام را به خوبی می داند برای همین نیازی ندارد با دعوا یا داد زدن خودش را ثابت کند
  • اعتماد بنفس نسبتا خوبی دارد و با دیگران تحقیر آمیز رفتار نمی کند چون از درون احساس ارزشمندی می کند
  • به ظاهر و پوشش خود اهمیت می دهد اما زیاده روی نمی کند

 

آداب معاشرت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

آداب معاشرت در فضای مجازی و شبکه اجتماعی - پریسا آسا

شاید عده ای با خودشون بگن که فضای مجازی که دیگه آداب نمیخواد، چون همدیگه رو نمی بینیم که؛

ولی باید بگم که ما هر شخصیتی که داشته باشیم در فضای مجازی هم همون شخصیت رو نشون میدیم و فرقی نمی کند که ما در فضای مجازی هستیم یا فضای واقعی و فیزیکی، همینکه با دیگران ارتباط برقرار می کنیم پس نیازمند این هست که یه سری آداب رو رعایت کنیم.

شاید فضای ارتباطی به صورت مجازی باشد اما فردی که با شما ارتباط برقرار می کند یک شخص واقعی است.

مثلا افرادی هستند که گروهی تشکیل می دهند و یهو چند نفر رو در اون گروه عضو می کنند، بدون اینکه از آن ها اجازه گرفته باشند یا سوال کرده باشند که همچین گروهی هست، آیا تمایل دارید که من به اعضای آن گروه شما رو اضافه کنم یا نه.

یا در اینستاگرام هر شخصی رو چه آشنا و چه غریبه زیر بعضی از پست ها منشن می کنیم تا در مسابقه ای برنده شویم، در صورتی که اون صفحه هیچ کارایی برای افرادی که در زیر آن پست منشن شدند ندارد.

مثلا خودم در صفحه اینستاگرامم صفحه ای برای آموزش آداب معاشرت دارم ( Adabemoasherat) که گاهی می بینم افرادی آدرس پیجم را (همراه با ده ها نفر دیگر) در زیر بسیاری از پیج های دیگر منشن کردند تا در آن مسابقه برنده شوند.

خب ما با دیدن همچین صحنه ای چه فکری به سرمان می آید؟ احتمالا به این فکر می کنیم که این شخص فقط به منافع خودش فکر می کند.

اما بعضی وقت ها هم دوستی دنبال یک مطلب آموزشی خاص یا نکته ای می گردد و یا حتی به دنبال وسیله ی خاصی است که ما همان چیزی که دوستمان به دنبالش هست را در پیجی می بینیم و آدرس پیجش را در زیر همان پست منشن می کنیم.
خب این اشکالی ندارد و باعث می شود که دوستمان به هدفش نزدیک تر شود و حتی تاثیر مثبتی روی آن فرد بگذاریم. ( اینجا شخص به این فکر می کند که چه دوست خوبی دارم، به فکرم بود) باز هم باید مخاطب شناسی کنیم و هر رفتاری برای هر شخصی ممکن است جواب ندهد.

 طبق یکی از اصل های آداب معاشرت ما نباید با رفتارمان فشاری را بر دیگران وارد کنیم. چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی

آداب معاشرت در عید نوروز

 

یکی از رسم و رسومات زیبای ایرانی جمع شدن با دوستان ، آشنایان و دیدوبازدید در ایام نوروز است و باز هم این دورهمی ها نیازمند دانستن آدابی است، تا از کنار هم بودن احساس بهتری داشته باشیم و بخاطر رفتارهایی که نسبت به آن ها آگاه نیستیم ، موجب رنجش افراد نشویم.

یکی از علت هایی که می بینیم مردم در این زمانه نسبت به قبل رفت و آمد های کمتری دارند، عدم آگاهی از رفتارشون هست که باعث آزرده شدن یکدیگر می شود.
و البته تشریفات و تجملات بیش از حد و چشم وهم چشمی ها یا فشار مالی هم  میتونه از عوامل دیگرش باشه.

مثلا یکی از رفتار های آزار دهنده پرسیدن سوالات خصوصی از دیگران  و ورود به حریم شخصی آن هاست.

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
9 نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام. ممنون. مقاله خوبی بود. در رابطه با آداب معاشرت در احوال پرسی و سر صحبت باز کردن هم لطفا مطلب بزارید. محصولی در این رابطه ندارید؟

    1. زهرا می گوید

      برای رفع خجالت چی؟ محصول ندارید؟

      1. پریسا آسا می گوید

        به زودی

    2. پریسا آسا می گوید

      سلام متشکرم زهرا جان حتما در این مورد محصولاتی در سایت قرار میدیم

  2. ابوالفضل می گوید

    خیلی خوبه

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی از همراهی تون ابولفضل عزیز

  3. Somaye می گوید

    عالیه بسیار جامع و مفید??

    1. پریسا آسا می گوید

      ممنون از همراهیتون دوست گرامی

  4. Sarina می گوید

    مطالب مفیدی بود سپاس

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید