آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

آداب معاشرت در غذا خوردن + نکات کلیدی

یکی از مواردی که نشان می دهد که ما با اصول آداب معاشرت آشنایی داریم و فردی با اتیکت هستیم رعایت آداب معاشرت در غذا خوردن است.

 غذا خوردن از جمله رفتاری است که ما باید مراقب باشیم تا کسانی که با ما سر یک میز یا یک سفره نشسته اند نه تنها اذیت نشوند بلکه از هم سفره شدن با ما لذت ببرند ,با آرامش غذاشون رو میل کنند،
برای ایجاد این رفتار های درست در حین صرف غذا, نیازمند دانستن یک سری اصول و نکات هستیم که به آن آداب معاشرت در غذا خوردن می گوییم.

در این مقاله به شما آدابی رو آموزش می دهیم که هنگام غذا خوردن، هم خودتان و هم دیگران بدون احساس ناراحتی و معذب بودن غذا تون رو نوش جان کنید.

نمک و فلفل را با هم جابجا کنید

یکی از مواردی که کمتر به اون توجه میشه اینه که وقتی کسی از ما می خواهد که فقط نمک یا فلفل را به او بدهیم،ما هم فقط همان نمک یا فلفل را به دستش می رسانیم.

در صورتی که اگر بخواهیم فردی حرفه ای در اصول اتیکت نشون داده بشیم بهترش اینه که نمک و فلفل را باهم به آن شخص بدهیم.

نمک و فلفل همیشه با هم جابجا میشن و کنار هم قرار می گیرند.

با کارد , چنگال , قاشق و… به دیگران اشاره نکنید

احترام گذاشتن از جمله مواردی است که جزء ساختار اصلی آداب معاشرت (اتیکت) می باشد و حتی  در حین غذا خوردن هم رعایت این اصول الزامی است,

حتی اگر دهان بسته است  و صحبتی رد رو بدل نمی شود هم باید مراقب باشیم که رفتاری محترمانه با دیگران داشته باشیم.

چون احترام گذاشتن یا بی احترامی کردن فقط از طریق کلام نیست و ما گاهی با رفتارمون این احترام رو به دیگران میذاریم.

یکی از این بی احترامی ها می تونه اشاره کردن به دیگران با  اشیا باشه مثلا  سر کلاس درس و دانشگاه یا توی اداره با خط کش ,مداد و خودکار به دیگران اشاره کنیم یا سر میز غذا با قاشق و چنگال این کار رو انجام بدیم .
این نوع رفتار کردن هم خارج از ادب و آداب معاشرته و نوعی بی اجترامی محسوب میشه.. و ممکنه باعث ناراحتی شخصی که بهش اشاره شده بشه .

پس یه نکته ی کلیدی و مهم از آداب معاشرت هنگام غذا خوردن اینه که حتی با رفتار کوچکی مثل اشاره کردن با اشیا به دیگران , اتیکت خودمون رو خراب نکنیم.

تند تند غذا نخورید

هرچه سرعت غذا خوردن کمتر باشه هم با آرامش بیشتری می تونید غذاتون رو میل کنید( که این آرامش روی سلامتی بدن و هضم بهتر غذا تاثیر میذاره)  و هم اینکهدیگران اذیت نمیشن و  شما هم فردی با متانت نشان داده می شوید.

 بعضی از افراد گله دارند از اینکه وقتی همسرشون خیلی تند غذا میخوره استرس میگیرند و نمی تونن به راحتی غذا رو تموم کنند و میگن وقتی همسرم تند غذا میخوره احساس میکنم عجله داره و هر لحظه قراره اتفاقی بیفته یا فکر می کنم یه تایمی برای غذا خوردن بهمون دادن که حتما باید سر موقع تموم بشه وگرنه غذا رو از جلومون برمیدارن و دیگه غذا گیرمون نمیاد. 

پس بهتره غذامون رو با آرامش و آرام میل کنیم تا افرادی که کنار ما هستند هم اذیت نشن.

(البته این رو هم بگم که قرار نیست احساس ما وابسته به رفتار دیگران باشه و با هر رفتاری استرس و اضطراب رو به خودمون وارد کنیم اما رعایت کردن این نکات از رعایت نکردنشون بهتره و احساس بهتری رو هم به ما میدن هم به اطرافیانمون)

 اینکه با سرعت مناسبی غذا بخورید خیلی مهمه و جزو نکات آداب معاشرت غذا خوردن است اما بهتره مراقب باشیم که بیش از اندازه هم یواش یواش غذا نخوریم و در واقع نه از اون طرف بیفتیم نه از این طرف, چون بیش از اندازه یواش خوردن و بازی کردن با غذا هم می تونه باعث گرفتن وقت بقیه یا بی حوصلگی شون بشه.

پس داشتن سرعت مناسب در خوردن هم یکی دیگر از آداب معاشرت در غذا خوردن هست که هم به سلامت شما کمک میکنه و هم به اتیکت تون.

با دهان پر صحبت نکنید

با دهان پر حرف زدن هم اتیکت شما رو خراب میکنه و هم باعث آزار دیگران میشه.

چون

  • هر لحظه ممکنه چیزی از دهنتون بپره بیرون و باعث خجالت کشیدنتون بشه
  • به درستی صدا تون منتقل نمیشه 
  • چون لقمه توی دهنتونه پس نمیتونید به خوبی کلمات تون رو تلفظ کنید و فهم صحبت های شما برای دیگران سخت میشه
  • از طرفی هیچ کسی دوست نداره با صحنه ای مواجه بشه که شخصی با دهان پر از غذا داره صحبت میکنه که به راحتی میتونن غذای داخل دهن اون شخص رو ببینن 
  • قطعا احساس خوبی از این رفتار دریافت نمیکنند و شاید براشون سخت باشه که با دیدن غذای داخل دهن شخصی که با دهان پر صحبت میکنه به خوردن غذا شون ادامه بدن.

 

یک سال پیش یه مهمونی دعوت شدیم که وقتی سر میز غذا نشستیم که غذا رو شروع کنیم یه نفر سریع شروع کرد به غذا خوردن و بدون توجه به اینکه هنوز لقمه توی دهنش هست شروع کرد به صحبت کردن در مورد مسائل مختلف روز دنیا,
چنان با غرور با اعتماد به نفس صحبت می کرد که لحظه ای احساس کردم ایشون سخنران یک سمینار چند هزار نفری است و من هم جزو یکی از شرکت کنندگان در این سمینار هستم,
تا اینکه یهو چند دونه برنج از داخل دهنشون بیرون پرید و گویا این ترکش هایی که از دهنش بیرون اومد ،بشقاب شخصی که کنار ایشون نشسته بودند رو هم بی نصیب نگذاشت.
در یک لحظه این شخص با اعتماد بنفس و  سخنران تبدیل شد به یک شخص خجول و بی اعتماد بنفس که از خجالت رنگ به رخ نداشت.

از طرفی شخصی که از ترکش های لقمه ایشون هم توی بشقاب شون افتاده بود اصلا احساس خوبی نداشتند و نمیدونستند غذا شون رو ادامه بدهند یا عوضش کنند.

میبینیم که رعایت نکردن یک نکته به ظاهر ساده چطور باعث بهم خوردن آرامش خود شخص و دیگران می شود.

پس بهتره اول غذای داخل دهان رو بجویم و قورت بدهیم, بعد اگر صحبتی هست به دیگران منتقل کنیم.
اینطور رفتار کردن متناسب با آداب معاشرت حین غذا خوردن هست و دیگران هم از اینکه شما مراعات آن ها را می کنید احساس بهتری به شما خواهند داشت, نسبت به زمانی که این آداب را رعایت نکنید.

با دهان پر چیزی ننوشید

شاید خیلی از ما بدونیم که با دهان پر نباید صحبت کنیم اما هستند کسانی که نمیدونن نوشیدن با دهان پر هم به همان اندازه زننده و دور از آداب معاشرت است.

خصوصا اینکه اکثر مواقعی که شخصی با دهان پر نوشیدنی می نوشه, کمی از غذای داخل دهنش به درون لیوان برمیگرده .

با دهان بسته غذا را بجوید

باز گذاشتن دهان علاوه بر اینکه محتویات داخل دهان رو به بقیه نشون میده و ممکنه هر از گاهی تیکه خیلی کوچکی از داخل دهان به بیرون بیفته, باعث میشه جویدن غذا همراه با صدا باشه و همین طور دیگران هم ناراحت بشن و مخالف با اصول آداب معاشرت در غذا خوردن می باشد.

ملچ ملوچ نکنید

غذا رو بدون صدا بجوید تا دیگران بتونن به راحتی به خوردن غذاشون ادامه بدن ..

برخلاف تصورم تعداد زیادی از من خواستند که حتما در مورد بی صدا غذا خوردن مطلبی بذارم.

عده ای می گفتند گاهی پیش میاد که از هم سفره بودن با کسانی که هنگام غذا خوردن صدای ملچ ملوچ از دهنشون در میاد اذیت میشن و سفره رو ترک میکنن یا نمیتونن به خوردن غذاشون ادامه بدن.

رعایت نکردن این نکات نشان دهنده ی این است که شخص آداب غذا خوردن را نمی داند.

پس هم دهنمون رو ببندیم و هم ملچ ملوچ نکنیم

از ظرف دیگران چیزی برندارید

اگر در سفره ظرف خورشت یا سبزی و … به هر نفر یا هر دو نفر اختصاص داده شده است در صورتی که ظرف سبزی خودتان تمام شد از ظرف دیگران چیزی برندارید.

بعضی ها عادت دارند که خیلی زود سبزی یا خورشت شون رو تموم می کنند و میرن سراغ ظرف سبزی یا خورشت شخص دیگری

  این کار بسیاز زشت و زننده و شاید خودخواهی است و در واقع با این کار داریم از سهم دیگران برمیداریم تا نیاز خودمان را برطرف کنیم.

فوت کردن به غذا 

یکی دیگر از آداب غذا خوردن این است که هنگام غذا خوردن اگر غذا داغ بود اجازه بدید که غذا خودش کم کم کمی سرد بشه و بعد غذاتون رو نوش جان کنید, ولی بهتره بهش فوت نکنید تا سرد بشه.

فوت کردن به غذا , ممکنه باعث بشه تا کمی از محتویات درون قاشق یا ظرف , روی میز یا روی افرادی که با شما هم سفره شده اند بریزه و علاوه بر اون معمولا وقتی به غذا فوت می کنیم صدایی تولید میشه که ممکنه دیگران رو اذیت کنه و حتی به گفته ی برخی از پرشکان این رفتار از نظر سلامتی هم توصیه نمی شود.

و در آخر اینکه فوت کردن به غذا از نظر آداب معاشرت خیلی  وجه خوبی ندارد و افراد با اتیکت این رفتار رو از خودشون بروز نمیدن.

 

ایجاد سرو صدا در غذا خوردن

یکی از اصول آداب معاشرت در غذا خوردن اینه که ما بتونیم غذا رو بدون ایجاد سرو صدا یا با کمترین سرو صدا میل کنیم.

همان طور که در مطالب بالا ذکر شد ملچ ملوچ کردن و فوت کردن به غذا که باعث ایجاد سرو صدا می شدند هم از نظر اصول اتیکت پسندیده نیستند.

و علاوه بر آن ها بهتره مراقب باشیم تا هنگام غذا خوردن از برخورد قاشق چنگال با بشقاب یا از برخورد قاشق با دندان هایمان سرو صدا ایجاد نکنیم و آرام تر غذا رو میل کنیم.

 

برگ برگ سبزی خوردن

بهتره بجای اینکه سبزی رو مشتی برداریم و به دهنمون بذاریم , سبزی رو برگ برگ بخوریم تا هم نیاز نباشه دهنمون رو تا آخر باز کنیم و سبزی رو فشار بدیم داخل 
و هم اینکه با متانت و آرامش بیشتر که از آداب عذا خوردن هست خوردن رو ادامه میدیم و ظاهر بهتری تو غذا خوردن داریم.

 

تا پایان غذا خوردن دیگران صبر کنیم

وقتی با جمعی سر میز غذا نشسته اید, چه جمع خانوادگی و یا جمعی که همراه با مهمان باشد,
لطفا اجازه بدید تا همه غذاشون تموم بشه و بعد سفره رو ترک کنید.

وقتی شخصی غذاشو زودتر از بقیه تموم میکنه , مودبانه ترش اینه که صبر کنه تا وقتی بقیه افراد هم غذاشون تموم شد از پای سفره بلند بشه.

زودتر بلند شدن از سر سفره , وقتی که دیگران هنوز دارن غذا میخورن نوعی بی ادبی به آن افراد محسوب می شود.

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
43 نظرات
  1. سحر۳۴۱ می گوید

    واقعا ممنون که این آموزش های مفید رو به مردم انتقال میدید

  2. Amir می گوید

    سلام خسته نباشید
    خیلی ممنون از مطالب عالی و مفیدتون
    لطفا راه برخورد با کسانی که هنگام غذا خوردن ملچ مولوچ میکنند و یا قاشق را به دندان خود می کوبند رو بگذارید واقعا یک ساله که از این موضوع رنج می‌برم در کل ممنون برای سایت خوبتون

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام بزرگوار، ممنونم از ارسال دیدگاهتون بله حتما در مورد این حزئیات هم صحبت خواهیم کرد.

  3. زهره می گوید

    سلام ممنون از مطلب خوبتون
    بعضیا خیلی غیر ارادی از دهانشون صدای ملچ ملوچ میاد و تمرین و سعی هم میکنن درست نمیشه «صدای غذا خوردن صرفا ملچ ملوچ نه»
    راهکاری دارید؟

    1. پریسا آسا می گوید

      ممنون از همراهیتون
      بهتره که دقت بشه زمان هایی که صدای ملچ ملوچ نمیاد چطوری غذا رو میجوند، اینطوری میتونن حالت جویدن درست رو بهش برسند و هرزمان که یادشون اومد درستش کنن.

    2. مودث می گوید

      من به شدت اینجوریمو دهنمو کلا پوستم خیلی پر سر صداس زبونمو تکون بدم همه میفهمن خداروشکر الان دورو برم کسی حساس نیس ولی خیلی واسم مهمه که حداقل بلد باشم بی صدا غذامو بخورم…چیکار کنم؟ 🙁

      1. پریسا آسا می گوید

        سلام دوست عزیزم یک مقاله با عنوان ” چطور بدون سر و صدا غذا بخوریم ” در سایت منتشر شده که بهتون کمک می کنه.

  4. بهاره می گوید

    سلام.كساني كه دندان مصنوعي دارند واقعا دچار مشكل ميشن.و كاريش هم نميشه كرد.مخصوصا اگه دندونشون يكم لق باشه.

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی از اینکه نظرتون رو به اشتراک گذاشتید.

  5. هانیه می گوید

    سلام.واقعا عالی بود ممنون ازتون.

    1. سلطان می گوید

      من سلطانم

  6. مهران می گوید

    سلام ممنون از مطالب خوب واموزنده اگر زحمت می کشیدید ومطلبی در مورد اینکه به هنگام شروع خوردن مثلا پلو وخورشت. از کجای بشقاب شروع کنیم
    برای مثال بعضی از خلو خودشان. بعضی از وسط بشقاب و بعضی از انتها به طرف خودشان خوردن را شروع می کنند

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام دوست عزیز حتما مطالب بیشتری در مورد آداب غذا خوردن در سایت قرار خواهیم داد

      1. ناشناس می گوید

        چون غذا از دهانمان بیرون نپاشد

  7. مهران می گوید

    سلام ممنون از مطالب خوب واموزنده اگر زحمت می کشیدید ومطلبی در مورد اینکه به هنگام شروع خوردن مثلا پلو وخورشت. از کجای بشقاب شروع کنیم
    برای مثال بعضی از جلو خودشان. بعضی از وسط بشقاب و بعضی از انتها به طرف خودشان خوردن را شروع می کنند

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام دوست عزیز ممنونم از توجهتون، حتما ر مورد آداب غذا خوردن مطالب بیشتری در سایت قرار میدهیم.

  8. حسن می گوید

    عالی بود
    متاسفانه بعضی ها آداب و معاشرت اولیه هم بلد نیستن
    باید آموزش بدی

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام
      ممنون از اینکه دیدگاهتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
      بله حتما آموزش های بیشتری منتشر خواهد شد

  9. مهتاب می گوید

    سلام. میخاستم بدونم نطرتون راجع به بعضی ادما که به مهمونی میرند و برای بقیه مهمونا صبر نمیکنن و اصرار دارن که میزبان زود شام بیاره چیه. پدر من و شوهر خواهر من این اخلاق زشتو دارن که خیلی همرو کلافه کرده. مثلا وقتی خونه مامانم همه جمع میشیم این دو نفر از ساعت ۸ شب اصرار میکنن که شام بیار. حالا مثلا همسر من که ساعت ۸و نیم میرسه باید تنهایی با من شام بخوره. راهکار شما برای این جور رفتارها چیه. مرسی

    1. پریسا آسا می گوید

      بهتره با خانواده گفت و گو کنید.
      در این مورد مقاله ای در سایت خواهیم گذاشت خیلی گسترده است.

  10. احمدرضا می گوید

    سلام.وقتتون بخیر.
    همسره من در حین غذا خوردن خیلی ملچ ملوچ میکنه.جالبه که مادرشم همینطوره.نگرانم بچمونم با همین بی تفاوتی بزرگ بشه وگرنه من که میتونم تحمل کنم.هرچی هم بهش میگم میندازه رو در بیخیالی و میگه من وسواس فکری دارم.چجوری بهش بگم که بش بر نخوره؟

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام دوست عزیز بهتره نحوه ی صحیح انتقاد موثر رو آموزش ببینید .
      در کتاب “راهنمای آداب معاشرت حرفه ای” در این مورد صحبت کردم.

    2. غلامرضا می گوید

      فقط خدا صبر بد…….

  11. یکی می گوید

    سلام ممنونم از سایت خیلی خوبتون.
    ببخشیدمیشه آموزش بی صدا آب خوردن رو بدید؟.
    این واقعا منو اذیت میکنه میخوام برای یکی از اطرافیان بفرستم به درخواست خودش

    1. پریسا آسا می گوید

      هر چقدر بیشتر به این موضوع توجه کنید صدای بیشتری تولید میشه و بهتره موقع نوشیدن توجهتون رو از روی گلوتون بردارید.(تمرین کنید در زمان هایی که تنها هستید)

  12. شبنم می گوید

    برای اینکه موقع نوشیدن مایعات صدای قورت دادن به گوش نرسه یا کمتر بشه باید چکار کرد؟

    1. پریسا آسا می گوید

      هر چقدر بیشتر به این موضوع توجه کنید صدای بیشتری تولید میشه و بهتره موقع نوشیدن توجهتون رو از روی گلوتون بردارید.(تمرین کنید در زمان هایی که تنها هستید)

  13. دیاموند می گوید

    عالی بوووووووووووووووووووووووووووووووودددد
    ممنون

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی از همراهی شما دوست عزیز

  14. Yuri می گوید

    سلام .خسته نباشین .مطالبتون یکسری کارارو جا انداخته بود مثلا قاشقو تا چه حد پر کردن .سالاد خوردن و اینا اگر کامل ترش کنین بهترم میشه

    1. پریسا آسا می گوید

      نظر شما خیلی ارزشمند بود و حتما در این مورد هم مطالب اضافه خواهد شد.

  15. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید وقتی دوستی به میگوید بریم ناهار بخوریم و اگه فرد پسر باشه یا همون رل ادم باشه هزینه ی غذای من به عهده ی اونه با خودم؟

    1. مودث می گوید

      به نظرم به انتخاب خودته

      1. پریسا آسا می گوید

        مرسی که نظرتون رو برامون نوشتید.

  16. مرجان می گوید

    ممنون از اطلاعات عالی.ساده .در عین حال مهم.و خیلیها بهش محتاجند تا باعث زجر دیگران نشن

  17. Behzad می گوید

    تشكر از نضرات همه ، منهم به نوبت خود پيشنهادهاي دارم ، اول ، غير از سوپ بهتر است غذا با چنگال ميل شود مخصوصأ خانمها با قاشق بايد دهان بيشتر باز شود . دوم لقمه را توري به اندازه به دهان بزاريم كه مجبور نشويم با انگشت در دهان جاسازيش كنيم سوم، پاك كردن انگشتان با زبان چون ما با همين انگشتان به قاشق سالاد و كفگير دست ميزنيم اميدوارم مور پسند دوستان قرار گرفته باشد

    1. پریسا آسا می گوید

      ممنون که نظرتون رو برامون نوشتید. خیلی مفید بود آقا بهزاد گرامی

  18. آیهان می گوید

    سلام ببخشید میشه درباره آداب غذا خوردن با دیگران هم یکم مطلب جدیدتری بگید

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام تمام مقالات به روز رسانی می شوند هر چند وقت یک بار

  19. نگین می گوید

    ممنون از شما مطالب خیلی مفید و خوبی بود تشکر?

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی از همراهی ارزشمندتون

  20. نگین می گوید

    عالی بود

    1. پریسا آسا می گوید

      خوشحالم که براتون مفید بود

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید