آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

چطور می توانم فرزند نوجوانم را سر به راه کنم؟

بعضی از خانواده ها که در خانواده شان نوجوانی دارند بسیار شکایت می کنند از اینکه فرزندم دوستان خوبی نداره، کبوتر بازه، به حرفمون گوش نمیده، هر کاری خودش دوست داشته باشه انجام میده و سر به راه نیست.

و همیشه سوال می پرسند از اینکه چطور می تونم فرزندم رو سر به راه کنم؟

در این مقاله موارد بسیار مهمی رو براتون نوشتم که در برقرار کردن ارتباط با نوجوانان بسیار می تونه بهتون کمک کنه.

سعی نکنید دیگری را تغییر دهید

بسیاری از والدین به دنبال یک روش یا آموزش هستند که از طریق آن بتوانند فرزندشان را تغییر بدن و حتی میگن ما خیلی روش ها رو امتحان کردیم اما این بچه سر عقل نمیاد.

همیشه در برخورد با این افراد می پرسم آیا تلاش های شما برای تغییر دادنش تاثیر کوچکی هم داشته و معمولا یا جوابشان منفی است و یا میگن تاثیرش کوتاه مدت بوده و یکی دو روز خوبه و بعد باز روال قبل رو ادامه میده.

ویلیام گلاسر روانشناس تئوری انتخاب میگه :

شما نمی توانید کسی را تغییر دهید، مگر خود شخص بخواد که تغییر کنه..

با توجه با این جمله می بینیم که ما هرچقدر هم تلاش کنیم شخصی رو تغییر بدیم فایده ای نداره مگر اینکه خود شخص تصمیم بگیره تغییر کنه .

پس اولین کاری که باید انجام بدید اینه که به هیچ وجه ، به فکر تغییر دیگران ( یا فرزندتان ) نباشید.

 

تغییر را از خودتان شروع کنید

شاید براتون سوال پیش بیاد که اگر نخواهیم فرزندمون رو تغییر بدیم ،پس چیکار کنیم؟یعنی اجازه بدیم به همون کارهای اشتباهش ادامه بده؟

نکته دقیقا همینجاست که اگر شما به جای تغییر دادن شخص مقابل روی تغییر رفتار خودتان تمرکز کنید قطعا نتیجه ی بهتری بدست می آورید.

یعنی چی؟ یعنی اینکه من هم مثل اون بشم و هر کاری اون خواست انجام بدم؟ مثل طرف مقابلم فکر کنم؟ مثل او رفتار کنم؟

خیر ، قطعا هدف ما این هم نیست.

بلکه هدف این است که شما رشد کنید، رفتار های درست را تمرین کنید، به فکر یادگیری و آموزش مهارت های خودتان باشید ، کار های درست را انجام دهید و خودتان را بالا تر بکشید تا فرزندتان هم متوجه تغییر و رشد شما شود .

وقتی دیگران رشد و تغییر را در شما ببینند و از رفتار های شما خوششان بیاید، کم کم آن ها هم سعی می کنند مثل شما خوب و سنجیده رفتار کنند ، نه از سر اجبار .

 

نصیحت نکنید

بعضی از ما یاد گرفتیم که وقتی شخصی رو می بینیم که داره اشتباه می کنه یا رفتارش از ارزش های ما فاصله داره و اینکه علی الخصوص اون شخص از ما کوچک تر هم باشه، شروع می کنیم به نصیحت کردن تا بلکه اشتباه نکنه یا راه درست رو انتخاب کنه.

اما نمی دونیم که با نصیحت کردن نه تنها احتمال موفقیت مون کمتر میشه بلکه کم کم ارزش حرفمون رو پایین می آریم و باعث میشیم اون شخص به مرور دیگه به صحبت های ما گوش نده و صحبت های ما براش خسته کننده باشه.

 

به فرزند تان احترام بگذارید

احترام گذاشتن یکی از مواردی است که در آداب معاشرت بسیار به آن اهمیت داده شده است.

اینکه ما به دیگران احترام بگذاریم ، علاوه بر اینکه ادب را رعایت کردیم، باعث می شود دیگران بهتر بتوانند ما را بپذیرند و با ما به توافق برسند.

وقتی ما به دیگران احترام می گذاریم، آن ها احساس مهم بودن می کنند و از خودشان بیشتر خوششان می آید و چون ما این احساس را به آن ها منتقل کرده ایم ، به ما هم احساس بهتری پیدا می کنند و در نتیجه ما هم بهتر می توانیم روی آن ها تاثیر گذار باشیم.

عزت نفس فرزندتان را بالا ببرید

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید