آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

آداب ملاقات با افراد جدید+ 8 ترفند اثرگذار

در این مقاله سعی کردم نکات مهمی از  آداب معاشرت رو بگم که هنگام ملاقات با افراد جدید بتونید به راحتی و با موفقیت بیشتر ارتباط برقرار کنید .

با رعایت این نکات می تونید با خیال راحت با افراد بسیاری ملاقات کنید و از ارتباط با آن ها لذت ببرید.

 

خودتان باشید و نقش بازی نکنید

 

ملاقات افراد جدید

هنگام ملاقات با افراد جدید سعی کنید خودتان را همانی که هستید نشان دهید یعنی خود واقعیتان نه چیزی که نیستید،

چون بعضی از افراد وقتی شخص جدیدی را ملاقات می کنند شروع می کنند به تعریف کردن از ویژگی های نداشته شون و خوشاون رو طوری نشان می دهند که در واقعیت نیستند.

خودتان باشید ، فیک نباشید..

هر چیزی اصل بودنشه که باعث میشه ارزش پیدا کنه نه فیک و غیر واقعی بودنش..

حتی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مثلا اینستاگرام هم فالوور های فیک ارزشی ندارند و فقط ظاهر پیج رو جور دیگه ای نشون میده در صورتی که هیچ ارزشی ندارند و چون فالوور های فیک نمیتونن فعالیت داشته باشند پس به مرور باعث میشه اون صفحه کمتر به دیگران نشون داده بشه و رشدش هم کمتر میشه..

و علاوه بر همه این ها اگر با شخصی که برای اولین بار ملاقات داشتید در دفعات دیگری هم ملاقات داشته باشید به مرور شخصیت واقعی شما آشکار میشه و باعث میشه شخص مقابل احساس خوبی نسبت به شما پیدا نکنه، چون در ملاقات اول رفتار و ویژگی های دیگری رو از شما دیده بود.

البته نمیگم که اگر مثلا همیشه عصبی میشید جلوی اون شخص هم با عصبانیت برخورد کنید، چون این هم خارج از آداب معاشرت تلقی میشه ولی قرار هم نیست از ویژگی های نداشته تون صحبت کنید.

 

خودتان را آماده کنید

 

ملاقات با افراد جدید

اگر می دونید که قراره با یه شخص جدید ملاقات داشته باشید و خصوصا اگر اون ملاقات بسیار مهمه ، پیشنهاد می کنم حتما از قبل خودتون رو برای اون ملاقات آماده کنید .

ببینید قراره در مورد چه چیز هایی صحبت کنید و مثلا لیستی از نکاتی که قراره در موردش صحبت بشه رو بنویسید و از قبل برای هر مورد فکر کنید و صحبت هاتون رو از قبل آماده کنید.

در مورد لباسی که قراره بپوشید از قبل برنامه ریزی کنید و لباس هاتون رو چند ساعت قبلش آماده کنید تر و تمیز و مرتب در کمد بذارید تا وقتی خواستید ازشون استفاده کنید خیالتون راحت باشه ،

چون قرار مهمی دارید باید از قبل همه چیز رو چک و آماده کنید.

مثلا دقیقه 90 دنبال جورابتون نگردید یا یهو شلوارتون رو نگاه می کنید و می بینید یکم بستنی از قبل روش ریخته بوده و متوجه نشدید یا نیاز به اتو داشته ولی حواستون نبوده و دیگه وقت نیست که لباستون رو آماده کنید و همین باعث میشه عجله کنید و مدیریت رو از دست بدید.

 

در اولین ملاقات از خود تاثیر مثبت بگذارید

 

ملاقات با افراد جدید

در اولین ملاقات ، چیزی که خیلی مهم و تاثیر گذار هست همان چند ثانیه ی اول هست.

تاثیری که در اولین برخورد روی مخاطب مون میذاریم رو برداشت اول یا first impression میگن که طبق تحقیقات ما فقط 7 ثانیه فرصت داریم که این تاثیر رو ایجاد کنیم.

خصوصا در ملاقات های کسب و کار این نکته بسیار اهمیت داره و می تونه باعث بشه که شخص مقابل با شما بهتر به توافق برسه.

پس چیزی که خیلی مهمه اینه که در همان لحظات اولیه دیدار، تاثیر مثبتی از خودتون بجا بذارید.

که خوشبختانه آداب معاشرت در این مورد هم حرف های زیادی برای گفتن دارد و فقط با آموزش می تونید این تاثیر رو بجا بذارید..

نکاتی مثل آراستگی،  مرتب بودن پوشش، ارتباط موثر و نکات ریز دیگری که در این مقاله نمی گنجد..

 

ارتباط چشمی

 

ملاقات با افراد جدید

اگر می خواهید به طور موثر با مخاطب تون ارتباط برقرار کنید و به خوبی روی اون شخص نفوذ بذارید بهتره بتونید به راحتی و به درستی با فرد ارتباط چشمی برقرار کنید.

تماس چشمی باعث میشه شخص احساس کنه که شما دارین بهش توجه نشون میدید و به صحبت هاش به خوبی گوش میدید و همین باعث میشه اون شخص بیشتر از شما خوشش بیاد و بتونه راحت تر با شما ارتباط برقرار کنه.

البته بهتره مواظب باشید که ارتباط چشمی رو با خیره شدن یا زل زدن به چهره یا چشم شخص اشتباه نگیرید.

خوشبختانه در مورد ارتباط چشمی صحیح در” دوره صوتی رایگان آداب معاشرت و ارتباط موثر ” و در مقاله” چطورارتباط چشمی برقرار کنیم ” به خوبی آموزش دادیم که می تونید با مراجعه به آن ها به راحتی این مهارت رو یاد بگیرید و بتونید به طور موثر تر و حرفه ای تر ارتباط برقرار کنید.

 

درمورد دیگران اطلاعات ندهید

 

ملاقات با افراد جدید

یعنی وقتی با شخص جدیدی روبرو می شوید درمورد دوستانتون یا اشخاص دیگه اطلاعاتی ندید که هیچ ارتباطی با مخاطب تون نداره، خصوصا اگر این اطلاعات محرمانه باشه و کسی ازشون خبر نداره یا دوستتون دوست نداشته اون اطلاعات رو کسی داشته باشه،

چون با این کار شما این سیگنال رو برای مخاطب تون ارسال می کنید که شخصی خاله زنک یا فضول هستید و یا اهل غیبت کردن پشت سر دیگرانید.

 

کمتر در مورد خودتان صحبت کنید

 

ملاقات با افراد جدید

نه تنها هنگام ملاقات افراد جدید بلکه در ارتباط با هر شخص دیگری بهتره این نکته رو رعایت کنید که بیش از حد در مورد خودتون صحبت نکنید و اجازه بدید مخاطب تون بیشتر صحبت کنه،

چون منم منم کردن و زیادی از خود تعریف کردن و درمورد خودت صحبت کردن باعث میشه مخاطب خسته بشه و احساس خوبی پیدا نکنه،

در عوض اگر می خواهید مخاطب احساس خوبی نسبت به شما داشته باشه بذارید اون شخص از خودش حرف بزنه و خودتون رو در شنیدن مشتاق نشون بدید،

چون آدم ها وقتی از خودشون صحبت می کنند احساس خوبی می کنند ، خصوصا زمانی که کسی هم به این صحبت هاشون به خوبی و مشتاقانه گوش بده و همین باعث میشه به طرف مقابلشون هم احساس بهتری پیدا کنند چون شخص مقابلش ترغیبش کرده که اون شخص در مورد خودش صحبت کنه و حال بهتری داشته باشه .

 

موبایل را کنار بگذاریم

 

ملاقات با افراد جدید

وقتی شخصی رو ملاقات می کنیم ، هنگام صحبت کردن با اون فرد به هیچ وجه تلفن همراهتون رو روی میز نذارید ،

بهتره موبایلتون رو توی کیف یا جیبتون بذارید چون اگر موبایل روی میز گذاشته بشه ناخوداگاه فرد فکر میکنه که تماس های تلفنی تون مهم تر از این ملاقات هست و باز هم احساس خوبی نمیگیره.

یادم میاد اوایل ازدواج وقتی با همسرم می رفتیم بیرون اگر موبایلش رو روی میز میذاشت یا جایی میذاشت که جلوی چشم باشه من احساس خوبی نداشتم و دائما فکر می کردم الان یه نفر می خواد زنگ بزنه و یا همسرم منتظر تماس مهمی هست و اون تلفن همراه رو یه جور عامل مزاحم واسه خلوت دو نفره مون می دونستم.

که خوشبختانه همسرم به محض اینکه به این موضوع آگاه شدند از اون به بعد همیشه اولین کاری که می کردند این بود که موبایل رو از دسترس خارج کنند یا جلوی چشم نذارند و این واقعا باعث خوشحال شدن و آرامش ذهنی من میشد.

 

اگر استرس داشتیم چیکار کنیم؟

 

ملاقات با افراد جدید

در بعضی از ملاقات ها خصوصا ملاقات هایی که خیلی برامون اهمیت داره باعث میشه که بعضی از افراد کمی استرس بگیرند،

البته این امری طبیعی است که وقتی آدم ها در موقعیت جدیدی قرار می گیرند و خصوصا اگر ذهنشان آمادگی نداشته باشد استرس بگیرند.

اما چطور کنترلش کنیم؟یا چیکار کنیم که این مسئله کمتر اتفاق بیافته؟

یکی از مواردی که باعث میشه در جلسه ی اول زیاد استرس نگیرید همون آماده شدن از قبله که باعث میشه بهتر بتونید مدیریت داشته باشید و طبق برنامه ریزی پیش برید و چون ذهنتون رو از قبل آماده کردید پس مغزتون احساس آرامش بیشتری می کنه و کمتر بهش استرس وارد میشه.

اما اگر هنگام حضور در اون ملاقات دچار استرس شدید سعی کنید چند نفس عمیق بکشید و به صورت طولانی تر نفس بکشید ؛

یعنی 5 ثانیه هوا رو آرام به داخل بکشید 4 ثانیه حبث کنید و 6 ثانیه هوا رو به بیرون بدید.

وقتی آرام و عمیق نفس بکشید بدنتان ریلکس میشه و احساس آرامش بیشتری پیدا می کنه.

سعی کنید افکارتون رو از نکات منفی بردارید ، چون فکر کردن به موارد منفی باعث میشه بیشتر احساس نا امنی کنید و ترس بیشتری بهتون وارد بشه و در نتیجه سبب تشدید استرس شما میشه.

در عوض می تونید توجه تون رو روی نکات مثبت بذارید و به موضوع جلسه فکر کنید .

 

چه جاهایی قرار ملاقات بذاریم؟

 

ملاقات با افراد جدید

درسته که شما یه سری از مکان ها رو خیلی دوست دارید و ممکنه شما رو به وجد بیاره اما بهتره به این توجه کنید که ممکنه اون مکان برای فرد مقابلتون زیاد جذاب و دوست داشتنی نباشه و یا اون مکان مناسب جلسه ای قراره بذارید نباشه.

مثلا ممکنه شما سینما رفتن رو خیلی دوست داشته باشید اما حتی برای یک قرار عاشقانه برای صحبت های قبل از ازدواج هم این مکان توصیه نمیشه و بهتره یه جای متناسب با شرایط رو انتخاب کنید.

البته می تونید در جلسات بعدی محل قرار رو بسته به علاقه مندی های هر دو طرف و با هم انتخاب کنید.

جلسه اول رو بسته به موضوع صحبت و شخصی که قراره ملاقات کنید تعیین کنید ، مثلا اگر موضوع مربوط به کسب و کار باشه بهتره یه مکان خیلی آروم رو انتخاب کنید مثل کافی شاپ یا رستوران های خیلی آرام و از قبل حتما میزتون رو رزرو کنید تا موقع برگزار شدن جلسه وقتتون هدر نره.

 

 

 

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
2 نظرات
  1. میم می گوید

    لطفا از تصاویر با پوشش رسمی کشورمون استفاده کنید
    می فهمم که برای جذب بیشتر مخاطب، از این تصاویر استفاده می شه!
    اما با تصاویر دارای حجاب هم میشه تاثیرگذار بود و مخاطبان رو جذب کرد
    به شرطی که دنبالش باشیم
    برکت ( که شامل جذب گسترده مخاطبان هم میشه ) رو از خدا بخواهیم
    انتشار تصاویر زنان ( بنده های خدا ) با پوششی که مورد پسند خداوند نیست، تاثیر مثبت روی کارمون نخواهد گذاشت
    موفق باشید
    موفق باشید

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام دوست عزیز مرسی از اینکه نظرتون رو برامون نوشتید. لطفا اگر تصاویر با حجاب با موضوع مرتبط با مطالب این سایت پیدا کردید برای ما ارسال بفرمایید.

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید