آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

آداب معاشرت در فضای مجازی

استفاده صحیح از شکلک ها:

یکی از نکاتی که بهتره بهش توجه داشته باشیم استفاده از ایموجی ها یا شکلک ها در فضای مجازی است.

شخصا زیاد دیدم که در فضای مجازی افراد شکلک هایی رو برای همدیگه ارسال می کنند که هیچ وقت در فضای واقعی همچین رفتاری رو ندارند ..

یعنی چی؟

مثلا اگر شما در فضای واقعی برای کسی بوس بفرستید، یا بتونید اون شخص رو ببوسید در فضای مجازی هم می تونید از این شکلک استفاده کنید.

یا اگر در واقعیت با دست شکلک قلب رو به مخاطبتون نشون بدید،  یا رفتاری داشته باشید که این برداشت ازش بشه پس در فضای مجازی هم می تونید برای مخاطبتون شکلک قلب بفرستید.

اما بعضی از افراد فکر می کنند که فضای مجازی با فضای فیزیکی فرق دارد یا واقعی نیست.

یعنی می بینیم که فردی در شرکت یا دانشگاه با همکاران یا همکلاسی هایش رفتاری رسمی دارد ولی در فضای مجازی برایشان قلب یا گل و از اینجور شکلک ها ارسال می کند.

اما زمانی هست که ما این رفتار را با همه افراد داریم، چه در واقعیت و چه در فضای مجازی؛

مثلا استاد سر سمینارش برای همه حضار قلب میفرسته و میگه خیلی دوستون دارم و در فضای اینستاگرامش هم در پاسخ به کامنت ها برای همگی قلب می فرستد. خب این اشکالی ندارد..

یا برای همه گل میفرستد و چون به صورت جمعی است اشکالی ندارد اما اینکه رفتارش در این دو فضا با هم فرق داشته باشد، کاملا غیر حرفه ای است و به اصطلاح می گوییم دارد نقش بازی می کند و خود واقعیش نیست.

انسان دوستانه رفتار کنید:

وقتی پیامی برای دیگری ارسال می کنید ؛

خواه این پیام به صورت متنی، صوتی ، ایمیل یا هر روش دیگری باشد، قبل از اینکه دکمه ارسال رو بزنیم به این فکر کنیم که اگر شخص مقابل همین پیام را برای من ارسال می کرد من چه احساسی داشتم؟

پس در فضای مجازی هم رفتار ما باید به صورتی باشه که اگر همان رفتار را شخصی با ما داشته باشد احساس خوبی داشته باشیم.

پس یادتان باشد، پیامی که ارسال می کنید توسط یک انسان واقعی خوانده می شود و همه انسان ها مستحق ارتباطی محترمانه هستند.

به همان معیار های اخلاقی فضای واقعی پایبند باشید:

اوقاتی که در فضای مجازی سپری می کنید، رفتار های شما باید طبق قوانین و رفتار های اخلاقی جامعه باشد.

یعنی همانی باشید که در فضای واقعی هستید .

هیچ چیزی تغییر نکرده، شما که خودتان هستید و دیگران هم همان انسان هایی هستند که در زندگی واقعی با آن ها سرو کار داریم و همگی ما کاملا واقعی هستیم . فقط نوع ارتباط تغییر کرده و بجای اینکه به صورت فیزیکی و از نزدیک همدیگر را ملاقات کنیم، با فاصله ی مکانی بیشتری با هم صحبت می کنیم.

اگر در فضای واقعی با همکارتان رفتاری رسمی دارید پس در فضای مجازی هم همانقدر رسمی باشید و فکر نکنید که همانطوری که در فضای مجازی با دوستانتان می توانید صمیمی و خودمانی رفتار کنید ، با افراد دیگر هم می توانید صمیمی باشید.

اضافه گویی نکنید و ملاحظه گر باشید:

وقتی قصد داریم پیامی رو برای شخصی ارسال کنیم، سعی کنیم قسمت های مهم و مفید رو براش ارسال کنیم و از اضافه گویی یا پیام های بلندی که محتوای چندان مهمی ندارند خود داری کنیم.

به وقت دیگران احترام بگذاریم و با ارسال پیام های نه چندان مهم وقتشون رو نگیریم.

یا گاهی پیامی رو ارسال می کنند که در کنار اون ویدیویی هم ارسال میشه و علاوه بر وقت زیادی که برای نگاه کردنش هدر میره، حجم اینترنتی زیادی هم برای دانلود کردنش استفاده میشه و در آخر می بینیم که دیدن این محتوا با ندیدنش هیچ فرقی نمی کرد .

پس ملاحظه وقت و حتی حجم اینترنت دیگران رو بکنیم و هر مطلبی رو برای دیگران ارسال نکنیم. بلکه فقط به مسایل اصلی بپردازیم .

البته این هم باز بستگی به شخص مقابل دارد و نمیشه برای همه یه نسخه پیچید. ممکنه با شخصی در ارتباط باشیم که می دونیم ارسال همیچن محتواهایی هیچ مشکلی نداره و همیشه برای همدیگه از اینجور مطالب ارسال می کنیم.

در جمع اشتباهات رو اصلاح نکنید:

ممکنه وقتی که داریم به محتوای شخصی گوش میدیم یا متنی که در صفحه اش قرار داده را می خوانیم با یک اشتباه تلفظی یا املایی برخورد کنیم.

یادتان باشد که همه ما گاهی دچار این اشتباهات می شویم و همیشه دلیل بر بی سوادی یا پر اشتباه بودن اون شخص نیست و ممکنه به خاطر عدم تمرکز یا مشغولیت های ذهنی و دلایل بسیار دیگری این اشتباهات رخ داده باشد .

در هر صورت اگر میخواهیم اون شخص رو از اشتباهش آگاه کنیم، بجای اینکه در همان جمع برایش بنویسیم یا وویس بفرستیم که فلان جا رو اشتباه گفتی و صحیحش این میشه ، می تونیم به طور خصوصی برایش پیغام بگذاریم .( البته به طور مودبانه و اگر نیاز بود)

یا گاهی هم پیش میاد که فردی پیامی توهین آمیز یا سوالات مسخره و نا متعارفی رو در جمع می پرسه و باز هم برای پاسخ به اون شخص بهتره در جمع پاسخش رو ندیم.

اگر نیاز به پاسخ داره به طور خصوصی (مثلا در دایرکت) براش پیغام بگذاریم.

پروفایل شخصی

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
5 نظرات
  1. […] آداب معاشرت در فضای مجازی […]

  2. منتظری می گوید

    به نکات ارزشمندی اشاره فرمودین واقعا فضای مجازی یک جامعه واقعی است و باید رعایت نکات اخلاقی یک الزام است.

    1. پریسا آسا می گوید

      بله همینطوره مرسی از همراهیتون

  3. حامد می گوید

    خو هیچی نفهمیدی

  4. تابان عارفی می گوید

    با درود عرض ادب و احترام
    مطااب مفید بود
    سپاس از شما

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید