آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

آداب معاشرت در زندگی آپارتمان نشینی

 

از آن جایی که زندگی کردن در آپارتمان های چند طبقه، به دلیل داشتن فاصله ی کمتر با همسایه ها، استفاده از فضا های مشترک و … نسبت به خانه های ویلایی نیاز به مراقبت های رفتاری بیشتری دارد، زندگی در آپارتمان ها نیازمند مقررات، قوانین و آداب بیشتری می باشد.

از جمله مواردی که باعث می شود زندگی درآپارتمان های چند طبقه برای افرادی که این آپارتمان ها را برای زندگی انتخاب کرده اند را، موظف کند که آداب و قوانین مختص به آپارتمان نشینی را رعایت کنند ،
ایجاد سر و صدا در آپارتمان، استفاده ی نادرست ازفضای مشاعات و … است.

در این مقاله سعی دارم نکاتی رو آموزش بدم که با استفاده از این نکات، بتونید این مسائل را مدیریت کنید و آرامش بیشتری را در فضای آپارتمان نشینی تجربه کنید.

کنترل سرو صدا

کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند, تا حدودی سرو صدا رو به عنوان بخشی از واقعیت های زندگی پذیرفته اند.

صداهایی مثل : جاروبرقی , گریه بچه ها, جابجا کردن وسیله ها,موسیقی و …

اما برای کنترل کردن این سرو صدا ها در زندگی آپارتمان نشینی و ایجاد آرامش برای همسایگان بهتره به این نکات توجه کنید:

  • شب ها و صبح ها بیشتر سکوت رو رعایت کنیم:
    کارهایی که سرو صدا ایجاد می کنند رو برای اول صبح یا آخر شب نذارید مثلا جاروبرقی کشیدن ساعت 12 شب به دور از نزاکته و باعث آزار و اذیت همسایه ها می شود.
  • قبل از گله و شکایت همسایه ها با آن ها به توافق برسید:
    هنگام انجام تمریناتی مثل نوازندگی یا ورزش های هوازی, از قبل همسایه هایی رو که ممکنه این سرو صدا هارو بشنون رو آگاه کنیم و باهاشون به توافق برسیم.
  • به فرزندان تان بیاموزید که در چه مواقعی باید سکوت را رعایت کنند:
    در مواقع استراحت همسایه ها بازی هایی مثل بسکتبال, والیبال , فوتبال , دویدن و… رو انجام ندن یا موسیقی رو با صدای بلند گوش نکنند
    مثلا می تونید بهشون یاد بدید که از وقتی هوا داره تاریک میشه به بعد دیگه بازی های با سرو صدا رو انجام ندن.
  • کار های پر سرو صدا رو انجام ندیم
  • وقت و بی وقت در پارکینگ یا نزدیک آپارتمان بوق نزنیم
  • در راه پله ها ندویم
  • درب منزل و درب ورود و خروج آپارتمان را آهسته ببندیم
  • در راه پله ها, پارکینگ و محیط هایی که سرو صدا بیشتر می پیچد با تن صدای پایین تری صحبت کنیم (بلند بلند با دیگران صحبت نکنیم) یا با صدای بلند کسی را صدا نزنیم
  • مهمانی های مکرر و پر سرو صدا برگزار نکنیم
  • در پارکینگ بوق نزنیم
  • اگر در خانه کسی هست که گوش سنگینی دارد و باید هرچیزی را با صدای بلند بشنود(مثل دیدن تلویزیون و سریال ها یا شنیدن اخبار و …) حتما به او پیشنهاد کنید از هدفون استفاده کند.( البته اگر نیاز به سمعک دارد حتما برایش تهیه کنید تا موقع صحبت کردن با او نیاز به داد زدن هم نباشد)

 

رعایت نظافت

این درسته که افرادی که در یک آپارتمان زندگی می کنند هر ماه مبلغی رو برای شارژ ساختمون واریز می کنند تا شخصی مسئولیت نظافت و … را بر عهده بگیرد، اما تمام افرادی که در آن آپارتمان زندگی می کنند هم مسئول کثیف نکردن فضای داخل مثل راهرو ها، آسانسور،راه پله ها، سالن ها و … هستند.

 

فرهنگ استفاده از پارکینگ

 

فضای مشاعات آپارتمان را به خودمان اختصاص ندهیم

یکی دیگر از آداب زندگی در آپارتمان ها نحوه ی استفاده ی صحیح از فضای مشاعات است.

کسانی که دو یا چند ماشین دارند فضای پارکینگ و حیاط را فقط به خودشان اختصاص ندهند

مثلا کسانی هستند که دوتا ماشین دارند و بدون اجازه گرفتن از بقیه همسایه ها یکی از ماشین ها را در پارکینگ  و ماشین دیگر را در حیاط  می گذارند.
اگر قصد همچین کاری دارید، قبلش حتما با همسایه ها به توافق برسید.

حتی اگر یک خودرو دارید، خودروتان را فقط در جای پارکینگی که به شما اختصاص داده شده پارک کنید و حتی در زمان کوتاهی هم خودرو تان را در پارکینگ همسایه پارک نکنید.

دوبله پارک نکنید

فقط در فضایی که به شما اختصاص داده شده پارک کنید.

خودرو را درست در بین خطوط پارک کنید نه رویشان

پارک کردن بین خطوط علاوه بر اینکه نظم بیشتری را نشان می دهد، فضای دیگری را اشغال نمی کنه و بقیه هم بهتر می توانند خودرو شان را پارک کنند.

 

چطور مشکلات زندگی در آپارتمان نشینی را حل کنیم؟

حفظ خونسردی

خیلی هامون این جمله رو شنیدیم که میگن ” وقتی عصبی هستید، از حل اختلاف و گفت و گو در مورد مسائل پیش آمده دوری کنید” ، یعنی صبر کنیم وقتی که آرامش بیشتری داشتیم و با حفظ خونسردی این کار رو انجام بدیم.

یکی از دلایل مهمی که بهتره ما از این نکته پیروی کنیم اینه که روابط انسانی بسیار ارزشمند هستند و نباید ارتباطمون رو چه با دوست و آشنا و چه با همسایه ها سرد و جریحه دار کنیم.

پس اگر مسئله ای بین شما و همسایه ای به وجود داشت برای حل آن خونسرد باشید و در زمانی که از آرامش بیشتری برخوردارید این کار رو انجام بدید.

مودبانه صحبت کنید

درسته که مسئله ای پیش اومده و شما رو ناراحت کرده، به همین دلیل قصد دارید با همسایه تون صحبت کنید، اما مراقب باشید تا ناراحتی شما باعث ایجاد خشونت و دعوا نشود و یا موجب این نشه که شما با لحنی به دور از ادب، یا الفاظ و کلماتی توهین آمیز با همسایه صحبت کنید.

پس با احترام و لحنی آرام مسئله را مطرح می کنید.

مثلا: خانم کریمی من میدونم که بچه ها نیاز به بازی کردن دارن و نمی تونن از صبح تا شب تو خونه بشینن و قطعا مخالف با تفریح و سرگمی بچه های شما نیستم، اما چند وقتیه که بچه های شما موقع استراحت، شروع می کنند به بازی کردن فوتبال و چون ما طبقه همکف هستیم وقتی توپ به دیوار ما می خوره اذیت می شیم.
لطفا باهاشون صحبت کنید تا در مواقع استراحت بازی های پر سرو صدا انجام ندهند.

آگاه کردن مدیر ساختمان

اما گاهی می بینید که مسئله حل نشده و همسایه ای اون مسئله رو نادیده می گیردو شما مجبور می شوید باز هم باید برای حل این مسئله اقدام کنید.
در این مواقع بهتره به مدیر ساختمون اطلاع بدید و یا حتی در جلسه هایی که بین اعضای ساختمون تشکیل میشه قوانینی رو برای این جور مسائل وضع کنید تا همه همسایه ها رعایت کنند.

مقامات مسئول

در مورد مسائل بزرگ تر هم اگر از دست مدیر ساختمان یا خودتان کاری بر نمی آید، می توانید با مقامات مسئول در میان بذارید .

البته این روش می تواند باعث خراب شدن رابطه ها یا ناراحتی همسایه ها شود و به عنوان آخرین روش و برای مسائل حاد تر استفاده می شود.

 

 

 

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید