آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

آداب معاشرت در دیدن جهیزیه

رسم و رسومات در شهر ها و کشور های مختلف

هر کشوری رسم و رسوم متناسب فرهنگ آن کشور را دارد و بعد از آن در مقیاس کوچک تر که بررسی می شود می بینیم که هر کشور هم دارای شهر های مختلفی است که باز هم این شهر ها هر کدام رسم و رسوماتی دارند که مختص به آن شهر می شود.

بسیاری از این رسم و رسوم زیبا و پسندیده اند و در دل شان درس ها یا پیام هایی نهفته است که فرهنگ زیبای یک کشور یا شهر را نشان می دهد و حتی باعث به وجود آمدن رفتار های اخلاقی و انسان دوستانه بین مردم می شود.

اما گاهی به دلیل تقلید های کورکورانه و عدم درک فلسفه ی یک رفتار و تکرار آن باعث می شویم رسم و رسوم غلط و بدون پایه و اساسی در یک شهر یا کشور به وجود بیاید که نتیجه آن به وجود آمدن نگرانی ها , استرس ها, ناراحتی ها ، فشار ها و … روی جوامع انسانی است.

وقتی به رفتار مردم در کشور های مختلف توجه می کنیم می بینیم که حتی هر کشور هم آداب معاشرت مختص خودش را دارد و اگر یک شخص ایرانی متناسب با اصول آداب معاشرت کشور های دیگر در کشور خودش رفتار کند از دید بقیه رفتاری عجیب و غیر حرفه ای دارد.

یعنی هر کشور آداب معاشرت متناسب با فرهنگ همان کشور را دارد و بهتر است وقتی شخصی در هر کشوری که زندگی می کند  متناسب با آداب معاشرت همان کشور رفتار کند نه آداب معاشرت کشوری دیگر.

در این مقاله قصد داریم آداب معاشرت در ارتباط با رسم و رسوم های درست و غلط را بررسی کنیم که یکی از آن ها آداب معاشرت در دیدن جهیزیه است.

 

شرکت در مراسم دیدن جهیزیه عروس

 

یکی از رسم و رسومات غلطی که در کشور ما وجود دارد , جمع شدن فامیل عروس یا داماد برای دیدن جهیزیه عروس است.

چرا فامیلی دور هم جمع می شوند تا از جهیزیه دیدن کنند؟

بزرگی می گفت : “اگر چرایی کاری را بدانیم با هر چگونگی کنار می آییم..”

اگر قبل از هر کار یا رفتاری  اول به چرایی آن فکر کنیم و دلیل رفتاری که قرار است از ما سر بزند را پیدا کنیم بیشتر می توانیم رفتارها, هیجانات و کارهایمان را مدیریت کنیم و در نتیجه کمتر هم دچار پشیمانی ناشی از یک رفتار اشتباه می شویم.

اگر به چرایی دیدن جهیزیه عروس فکر کنیم می بینیم که

خب,

دو نفر تصمیم گرفتند با هم زیر یک سقف زندگی کنند,

جهیزیه ای که آماده می کنند، همان وسایلی است که خودشون می خوان ازشون استفاده کنند,

من هم خانه, زندگی و وسایل خودم را دارم

پس دلیلی نداره که من برای دیدن وسایلی که عروس و داماد (یا خانواده عروس) طبق سلیقه خودشان (عروس و داماد) و برای زندگی خودشان خریدن رو ببینم.

همونطور که هر روز نمیرم ببینم چه شلواری پوشیدن یا غذا چه چیزی می خورن؟ یا از چه شامپویی برای حمام کردن استفاده می کنند؟

در واقع شرکت نکردن در این مراسم ها یک پله به اتیکت شما اضافه می کند و همچنین شما هم برای خودتان ارزش و احترام و جایگاه ویژه ای در نظر گرفتید که در شان شما نیست که برید دو تا قاشق چنگال نگاه کنید و برگردید.

 

برگزار کردن مراسم دیدن جهیزیه

 

علاوه بر اینکه دیگران نباید در این مراسم ها شرکت کنند، خانواده عروس و داماد هم بهتر است که این جور مراسم ها رو برپا نکنند و بقیه رو دور هم جمع نکنند با این نیت که جهیزیه رو بهشون نشون بدن.

اینکه دختر یا عروس شما 6 تا قاشق چنگال داره یا 12 تا ، یا اینکه قابلمه هاش 10 تیکه است یا 12 تیکه یا از جنس روی هست یا سرامیک و تفلون ، چه چیزی رو به دیگران اضافه می کنه؟ یا چه چیزی رو به شخصیت شما ؟ آیا این ها در خوشبختی شما یا بچه هاتون تاثیر دارند؟

اتفاقا با برگزاری این جور مراسم ها یا مهمانی ها از همان ابتدا راه دخالت و قضاوت رو به زندگی خودتون و عروس و داماد باز می کنید.
و دیگران هم به خودشون این اجازه رو میدن که وارد حریم خصوصی تون بشن.

پس یادمون باشه قبل از انجام هر کاری چرایی اون کار رو از خودمون بپرسیم و اینکه حتما به دنبال فلسفه ، معنا و هدف رسم و رسومات باشیم تا به اشتباه رفتاری رو وارد زندگی هامون نکنیم و اون ها رو تبدیل به رسم و رسوم نکنیم.

 

 

 

 

 

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
2 نظرات
  1. امیری می گوید

    سلام واقعا مطلب خوبی بود.
    حقا و انصافا درست و حسابی صحبت کردین.??
    دستتون درد نکنه?

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام دوست عزیز خوشحالم از اینکه مطالب مورد توجهتون قرار گرفت.

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید