آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

کامل گرایی و مقابله با کامل گرایی

کمال گرایی چیست؟

وقتی اسم از کمال گرایی می شود خیلی ها فکر می کنند منظور رسیدن به کمال و پیشرفت و تعالی است اما در اینجا مفهوم واژه کمال گرایی یا همان Perfectionism به معنای میل به کامل بودن است.

خب به همین دلیل امروزه به آن کامل گرایی هم گفته می شود و ما هم از این به بعد از واژه کامل گرایی استفاده می کنیم.

کامل گرایی یک ویژگی است که افراد می خواهند همه چیز کامل و بدون عیب و کم و کاستی باشد و در واقع هیچ نقصی را قبول ندارند.

افراد کامل گرا معمولا هزینه های زیادی را بابت این میل خود به کامل بودن پرداخت می کنند.

آن ها همیشه استاندارد های بالایی را برای خودشان در نظر میگیرند که رسیدن به آن برایشان امکان پذیر نیست یا اگر به آن هدف برسند هم خسارت های زیادی به خود وارد می کنند.

این دسته از افراد به دلیل اینکه همیشه به خود سخت گیری میکنند معمولا احساس خوبی ندارند و اضطراب و نگرانی در آن ها دیده می شود و چون معمولا به اهداف خود دست پیدا نمی کنند این اضطراب و حس و حال بد بیشتر می شود و اعتماد به نفس ان ها را پایین می اورد.

امروزه اکثر مردم جامعه دچار کامل گرایی هستند اما میزان آن در افراد مختلف فرق میکند.

شخص کامل گرا برای انجام کار هایش میخواهد همه شرایط آماده و جفت و جور باشد تا او کارش را شروع کند و اگر یکی دو مورد از شرایط هم که حتی زیاد مهم نیست آماده نباشد او کارش را شروع نمیکند تا همه شرایط کاملا محیا شود و از انجا که معمولا کم پیش می آید که همیشه تمام شرابط محیا باشد این افراد اهمال کاری میکنند و کارشان را به وقت دیگری موکول می کنند.

این افراد نمیتوانند ببینند که دیگری هم اشتباهی مرتکب می شود و وقتی ببینند کسی اشتباهی میکند عصبانی میشوند و اکثر مواقع شروع به انتقاد از دیگران می کنند.

این دسته افراد به دیلیل اینکه تفکر همه یا هیچ دارند می گویند یا کاری را انجام نمیدهم یا به طور کامل و بی نقص انجام میدهم و باز به دلیل همین نوع تفکر اصلا انتقاد پذیر نیستند و وقتی کسی از آن ها انتقادی کند خیلی ناراحت شده یا در موقعیتی قرار میگیرند که کسی از ان ها انتقاد نکند.

بگذارید چند مثال بزنیم تا بهتر این موضوع را درک کنید.

شخصی را می شناسم که برای کنکور ارشد ثبت نام کرده بود و چندین سال بود هروقت که اورا میدیدم میپرسیدم اماده ای برای کنکور میگفت میدانی که شرایط الانم جوری هست که وقت ندارم که خوب بتوانم درس بخوانم و نمیتوانم کتاب هارا تمام کنم سال بعد میپرسیدم میگفت مهمان زیاد رفت و امد میکند و سال بعد میگفت من یک کار مهم دارم این راهم انجام بدهم دیگر حتما شروع میکنم به خواندن برای ارشد اما چندین سال است که او قصد دارد برای ارشد اماده شود و هنوز هم امتحان نداده است و کاملا بی انگیزه شده.

یا پسری که چندین سال است هنوز خانمی که برای ازدواج پسند نکرده است و هروقت خانمی را میبیند که نسبتا خوب است میگوید میترسم با او ازدواج کنم و بعدا کسی را ببینم که از این خانم هم بهتر باشد و همیشه دنبال کسی است که کاملا بی نقص باشد و مطمعنا همچین کسی را پیدا نخواهد کرد.

 

…………………………………………………………………………………………………………………

2

راه های مقابله با کامل گرایی:

 

 

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید