آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

کاریزما چیست؟ چطور شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم؟

احتمالا شما هم افرادی رو ملاقات کردید که در نظر دیگران بسیار جذاب و دوست داشتنی هستند و ممکن است با خودمان گفته باشیم ” خوش به حالش ، چه ویژگی خوبی داره .. همه را مجذوب خود می کنه ” یا حتی شاید فکر کنیم که این یک ویژگی مادرزادی است و از اول با او همراه بوده است.

تقریبا همه ما افرادی رو دیده ایم که به محض ورود به یک مهمانی یا جمعی ، نظر همه  یا اکثریت را به خود جلب می کنند و مورد استفبال دیگران قرار می گیرند که در دل میگوییم عجب شخصیت جذاب یا کاریزماتیکی دارد و آرزو کنیم که ای کاش من هم می توانستم همچین شخصیت کاریزماتیکی داشته باشم

اما وقتی دقت می کنم می بینم حیف که در ارتباط مشکل دارم..

 اگر شما هم در همین وضعیت قرار دارید پیشنهاد می کنم این مقاله را تا آخر بخوانید تا نتیجه مطلوب را دریافت کنید.

اول از همه این را به یاد داشته باشید که شخصیت و رفتار ما با توجه به آموزش هایی که می بینیم و تمرین هایی که انجام می دهیم قابل تغییر است پس اگر به دنبال تغییر هستید این باور را در خود تقویت کنید.و قطعا با آه و افسوس و حسرت چیزی درست نمی شود، این تمرین و تلاش است که به شما کمک می کند.

 

بنابراین مسیری که به شما کمک می کند تا شخصیتی کاریزماتیک داشته باشید این است:

  • معنای دقیق کاریزما را بدانید
  • ویژگی های افراد کاریزماتیک را به خوبی بشناسید
  • ویژگی های منحصربه فرد این افراد را در خود تقویت کنید و آن ها را یاد بگیرید
  • انقدر تمرین و تکرار کنید تا آن ویژگی ها در شما نهادینه شود. 

 

و اما کاریزما به چه معناست؟

ماکس ویر در تعریف کاریزما می گوید:

قابلیتی خاص که در شخصیت فرد نمایان می شود طوریکه او را از سایر افراد عادی جامعه متمایز می کند و باعث می شود دیگران با او مانند یک رهبر رفتار کنند

 

اما برای داشتن یک شخصیت کاریزماتیک باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

اقداماتی برای داشتن شخصیت کاریزماتیک:

 

در گوش دادن به صحبت دیگران مشتاق باشید

افراد کاریزماتیک به صحبت دیگران به خوبی گوش می دهند

وقتی با دیگران صحبت می کنید جوری رفتارکنید که نشان دهد سراپا گوش هستید تا مخاطب احساس کند به خوبی دارد شنیده می شود و مورد توجه قرار می گیرد.

سعی کنید در حین گفت و گو با دیگران اصلا موبایل خودتان را چک نکنید مگر اینکه مجبور شوید چون چک کردن موبایل این کد را به مغز مخاطب ارسال می کند که شما حواستان به صحبت های او نیست یا دیگر تحمل ندارید به صحبت های او گوش دهید.

وقتی در گوش دادن به صحبت های مخاطب به طور حرفه ای رفتار کنید احساس او نسبت به شما بهتر می شود و در نتیجه ارتباط شما با شخص مقابل بهتر می شود.

پس یکی از راه هایی که می توانید ارتباط خود را با خانواده و دوستان و همکاران و… بهتر کنید این است که در گوش دادن به صحبت های آن ها اشتیاق نشان دهید و سراپا گوش باشید.

شنوندگان خوب در نزد دیگران جایگاه مثبتی دارند.

به طور واضح صحبت کنید

افراد کاریزماتیک واضح صحبت می کنند

بهتر است قبل از صحبت با دیگران در مورد صحبت های خود فکر کنید تا هنگام گفت و گو صحبت های واضح تر و مفید تری داشته باشید و صحبت های غیر ضروری یا کم اهمیت را حذف کنید.

هر چقدر که کمتر از کلمات قلبمه سلمبه و سخت استفاده کنید مخاطب بهتر می تواند صحبت شما را متوجه شود و حتی زیبایی کلام هم در سادگی است.

از طرفی از واژه های پر کننده مثل ( راستش، فلان، چیز، میدونی ، مثلا، به قول معروف و…) کمتر استفاده کنید تا بیان شیوا تری داشته باشید.

لبخند واقعی بر لب داشته باشید

افراد کاریزماتیک لبخند واقعی بر لب دارند

وقتی به چهره افراد نگاه می کنیم به خوبی می توانیم متوجه شویم که چه کسی لبخند اقعی بر لب دارد و چه کسی لبخند مصنوعی می زند.

لبخند واقعی از درون می آید و با تمام اجزای صورت خودش را نشان می دهد و تاثیر مثبتی از خود می گذارد. در صورتی که لبخند مصنوعی خلاف این را نشان می دهد.

ما نمی گوییم همیشه و همه جا لبخند بزنید اما وقتی شما لبخند واقعی بر لب داشته باشید افراد تمایل بیشتری دارند تا با شما ارتباط برقرار کنند.

روانشناسان دانشگاه کالیفرنیا 141 عکس از دانش آموزان یک دبیرستان در سال 1960 از سالنامه ی تحصیلی شان و عکس همان افراد را در سنین 27 ، 43 و 52 سالگی مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند که احساس رفاه و متاهل ماندن در دخترانی که لبخند واقعی بر لب داشتند بیشتر از کسانی بود که لبخندی مصنوعی داشتند.

این تحقیقات در طول 30 سال مطالعات تکمیلی ثابت باقی مانده است.

بنابراین مشخص شد که ظاهر افراد تاثیری در میزان رضایت از زندگی ندارد و این باطن است که می تواند تاثیر گذار باشد. پس لبخندی که از درون می آید بیشتر از آنچه که فکر کنید انرژی مثبت پراکنده می کند و به شخصیت شما جلا می دهد.

هنگام ایستادن کمرتان را صاف نگه دارید

افراد کاریزماتیک صاف می ایستند و با اعتمادبنفس هستند

وقتی راه می روید یا ایستاده اید تصور کنید کتابی روی سر شما قرار دارد و این کتاب نباید از روی سر شما به پایین بیافتد.

یا می توانید همین تمرین را در خانه انجام دهید یعنی کتابی را روی سرتان قرار دهید و تلاش کنید بدون افتادن آن کتاب راه بروید تا نحوه ی صاف ایستادن را برای خود به عادت تبدیل کنید.

داشتن حالت بدنی خوب شما را مطمئن و با اقتدار نشان می دهد.

بنابراین انقدر تمرین کنید تا حالت بدنی شما به خوبی شکل بگیرد.فراموش نکنید که شانه هایتان را به عقب ببرید و سرتان را بالا بگیرید.

 

ویژگی مثبت افراد را به آن ها نشان دهید

افراد کاریزماتیک ویژگی مثبت دیگران را می گویند و تعریف می کنند

افراد کاریزماتیک آداب معاشرت را رعایت می کنند و به خوبی از دیگران تعریف می کنند و در مورد ویژگی های مثبت آن ها صحبت می کنند.

اگر جایی حق با شخص مقابل بود حرفش را تایید می کنند با او به جدال نمی پردازند.

بنابراین شما هم اگر میخواهید شخصیتی جذاب یا کاریزماتیک داشته باشید ، در صورتی که فردی شایسته است از او تعریف کنید و به او احساس مهم بودن بدهید.

این جمله را به خاطر داشته باشید که ؛

ایجاد اعتماد بنفس در خود عالی است اما ایجاد اعتماد بنفس در دیگران است که سبب جذابیت شما می شود 

یعنی کاری که یک شخصیت کاریزماتیک انجام می دهد.

بنابراین چه خوب است که اگر شخصی پروژه ای را به خوبی تمام کرده ، اگر کسی وظیفه ای را به خوبی انجام داده، اگر فردی رفتار مثبتی می کند که تاثیرگذار است از او تعریف کنیم.

نام افراد را به یاد داشته باشید

افراد کاریزماتیک نام افراد را به خاطر می سپارند و صدا می زنند

دیل کارنگی نویسنده معروف در زمینه ارتباطات که به آقای کاریزما نیز شهرت دارد می گوید: 

«نام یک فرد برای خودِ او، شیرین‌ترین نام و مهم‌ترین صدا به هر زبانی است»

بنابراین اینکه در ارتباط با دیگران نام آن ها را به زبان بیاوریم باعث می شود که در نظر او جذاب تر باشیم.

 به زبان آوردن یک نام ساده قدرت تاثیر گذاری بالایی در ارتباطات دارد..

وقتی با شخصی به تازگی آشنا می شوید چه در سلام و آغاز گفت و گو و چه در هنگام خداحافظی کردن بهتر است نام شخص مقابل را به زبان بیاورید تا بهتر در خاطرتان بماند.

مثلا:

 سلام رضا 

وقت بخیر میلاد 

خداحافظ پیمان ( پیمان جان خداحافظ)

چطوری سامان؟

از دیدنت خوشحال شدم نگار جان

و…

اگر با فرد جدیدی آشنا شدید که باعث می شود نام او را فراموش می کنید می توانید برای هر شخصی یک ویژگی یا کلمه ای که او را توصیف می کند در کنار اسمش بنویسید یا در تلفنتان ثبت کنید تا بهتر به یاد بیاورید.

مثلا ” طناز چشم عسلی” ..   ” محمد قد بلند” ..  ” رضا  خنده رو” ..  ” علی مهندس”..

ارتباط چشمی برقرار کنید

ارتباط چشمی داشتن افراد کاریزماتیک

تماس چشمی یکی از موارد مهم در زمینه ی ارتباطات است که چه در زمان هایی که خودمان در حال صحبت کردن با دیگران هستیم و یا چه زمانی که شخص دیگری با ما صحبت می کند بهتر است ارتباط چشمی ما با مخاطب حفظ شود.

اگر در جمعی صحبت می کنید بهتر است با همه افراد ارتباط چشمی داشته باشید نه فقط یک یا دو نفر ، چون همین تماس های چشمی این سیگنال را به دیگری ارسال می کند که من تمایل به ارتباط برقرار کردن با تو را دارم و احساس نزدیکی بیشتری را بین شما و مخاطب ایجاد می کند.

در صورتی که بنا به اعتقادات یا هر چیز دیگری مایل به ارتباط چشمی با جنس مخالف نیستید، باید رفتار های دیگری از خود بروز دهید که نشان دهد به صحبت های آن شخص توجه کامل دارید.

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
1 نظر
  1. نوید می گوید

    عالی بود یعنی عالی ، خیلی از مطالب سایتتون خوشم میاد.

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید