آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

چطور ما را جدی بگیرند؟ 

هرکدام از ما دوست داریم که وقتی در جمعی هرچند کوچک صحبت می کنیم ما را جدی بگیرند و به صحبت هایمان گوش دهند که اگر عکس این موضوع اتفاق بیافتد فکر می کنیم که با ما احترام گذاشته نشده یا اعتماد بنفس لازم را نداشتیم که در نتیجه احساس طرد شدگی و نادیده گرفتن به ما دست می دهد.

بنابراین در این مقاله پارامتر هایی را بررسی می کنیم که با رعایت آن ها و تمرین کردن بتونید به نتیجه دلخواهتون برسید.

به دنبال افزایش اعتماد بنفس باشید

 

اعتماد بنفس یکی از مواردی است که کمک می کند تا بتوانیم به راحتی از پس صحبت کردن بر بیایم حالا چه صحبت در جمع باشه یا حتی صحبت های دو نفره .

شخصی که اعتماد به نفس خوبی دارد از جذابیت بالا تری برخوردار است و این جذابیت ناخوداگاه باعث می شود که دیگران بیشتر به او گوش دهند و با او وقت بگذرانند

البته اعتماد بنفس در حد زیاد هم خوب نیست و نتیجه را برعکس می کند.

یعنی افرادی که اعتماد بنفس کاذب دارند و اینطور نشان می دهند که بیش از حد اعتماد بنفس دارند، معمولا در نظر دیگران اینطور جلوه می کنند که سعی در خودنمایی دارند یا افراد سلطه گری هستند.

تلاش نکنید فردی باهوش به نظر برسید

 

تقریبا اغلب انسان ها دوست دارند در نظر دیگران فردی باهوش ، با استعداد، با جربزه ، با درک و فهم و زیرک نشان داده شوند و به همین جهت در صحبت کردن با بعضی از اشخاص از کلمات قلبمه سلمبه تری استفاده می کنند ، کلماتی که فهم جمله را سخت تر می کند .

در صورتی که طبق تحقیقات وقتی با دیگران ساده تر و قابل فهم تر صحبت می کنیم ، می توانیم راحت تر با آن ها ارتباط برقرار کنیم و گفت و گویی دلنشین تر با آن ها خواهیم داشت.

استفاده از ادبیات سخت تر باعث می شود که خودمان هم بیشتر از حالت طبیعی دچار استرس شویم یا تپق بزنیم که این هم کار ما را سخت تر می کند.

پس در صحبت کردن با دیگران از جملات واضح تر و کلمات شفاف تری استفاده کنیم تا به راحتی منظورمان را به مخاطب برسانیم .

از برد صدایتان مطمئن شوید

 

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی شخصی با شما صحبت می کند و برد صدای پایینی دارد که این مسئله باعث میشود شما به راحتی نتوانید متوجه صحبت های آن شخص شوید و دراین مواقع یا دو باره از او میخواهیم که صحبتش را تکرار کند یا اینکه از صحبت هایش خسته می شویم و به روی خودمان نمی آوریم که چیزی را متوجه نشدیم چون احتمال میدهیم که اگر به او بفهمانیم که این جمله ات را متوجه نشدم باز می خواهد صحبت های خسته کننده اش را تکرار کند، آن هم با برد صدای بسیار پایین.

پس این مورد خیلی مهمه که وقتی با شخصی صحبت می کنید از برد صدای خودتان مطمعن شوید تا مخاطب تان را کلافه نکنید.

اگر برد صدای شما پایین است می توانید با این تمرین به نتیجه مطلوب برسید.

تصور کنید که فاصله شما از شنونده دو برابر فاصله واقعی است و طوری صدایتان را تنظیم کنید که شنونده صحبت های شما را به خوبی بشنود.

البته مراقب باشید که صدایتان شباهت به داد زدن نباشد و یا فاصله از شنونده را بیشتر در نظر نگیرید که این اتفاق بیافتد.

دهانتان را به خوبی باز و بسته کنید تا علاوه بر اینکه کلمات به خوبی ادا می شوند ، صدایتان هم بهتر منتقل شود.

در حین صحبت ژست یک فرد قدرتمند داشته باشید

 

اگر زبان بدن مناسبی داشته باشید، در مقابل دیگران با اعتماد بنفس جلوه می کنید و این پیام را منتقل می کنید که دیگران نمی توانند روی شما تسلط داشته باشند ، چون معمولا افراد وقتی با شخصی روبرو می شوند که اعتماد بنفس کافی ندارد سعی می کنند بر او مسلط شوند یا در او نفوذ کنند.

طبق تحقیقات امی کودی ( پژوهشگری که یکی از سخنرانی های خود را در TED ارائه کرده است) که دو گروه را مورد آزمایش قرار داد و از گروهی خواست که ژست ضعیفی به خود بگیرند و گروه دیگری ژست قدرتمند و در مصاحبه ای شرکت کنند .

 مصاحبه کننده فردی ترسناک به نظر می رسید که حالتی خنثی و بی احساس داشت.

بعد از آن مصاحبه امی کودی بزاق دهان هر دو گروه را آزمایش کرد و به این نتیجه رسید که هورمون تستسترون در گروهی که ژست قدرت داشتند افزایش یافته بود.

 تستسترون هورمونی است که کمک می کند در شرایط ترسناک حس قدرت بیشتری پیدا کنیم.

و در گروهی که ژست ضعیفی داشتند هورمون کورتیزول افزایش پیدا کرده بود که این هورمون باعث می شود در شرایط ترسناک حساس تر باشیم.

یعنی فقط یک ژست ساختگی کمک کرد که در موقعیت های دشوار گروهی موفق تر و گروهی ضعیف تر عمل کنند. 

پس پیشنهاد می کنم که همیشه ژست قدرتمند داشته باشید تا موفق تر و تاثیر گذار تر عمل کنید.

و جوری رفتار کنید که مثل یک فرد خجالتی ظاهر نشوید.

از دیگران الگو برداری کنید

 

وقتی با افرادی روبرو می شوید که در صحبت کردن توانمند هستند و جذابیت بیشتری دارند به خوبی ره رفتار های آن ها توجه کنید و ببنید چه چیز هایی باعث می شود شما مجدوب صحبت های آن ها شوید .

سپس آن الگو ها را به کار ببندید .

نمی گویم که خودتان را شبیه دیگران کنید ، اصلا منطور این نیست بلکه  می گویم از هر شخصی در هر زمینه ای خصوصیت های خوب و کاربردیش را جدا کنید و آن ها را در زندگی تان به کار ببندید.

در جمع دوستانتان هم صحبت کنید

 

اینکه در جمع دوستان که ارتباط صمیمانه و راحت تری با آن ها دارید صحبت کنید باعث می شود که تمرین صحبت کردنتان هم بیشتر شود و در موقعیت های سخت تر بهتر عمل کنید.

یعنی ذهنتان را آرام کنید، خونسرد باشید و در حین حرف زدن افکارتان را منسجم کنید .

قبل از حرف زدن به خوبی به صحبت های دوستانتان گوش دهید تا متوجه شوید موضوع صحبت چیست و موقعی که نوبت به حرف زدن شما رسید بتوانید راحت تر ابراز وجود کنید.

یا اگر در گروه در مورد موضوعی نظر خواهی کردند شما هم نظرتان را بگویید . چون در یک گروه همه باید نظرشان را اعلام کنند پس شما هم را راحتی ابراز عقیده داشته باشید.

این رفتار باعث می شود شما را جدی تر بگیرند و احترام بیشتری هم کسب کنید چون دیگر شما را به عنوان فردی خنثی و بی توجه نمی بینند.

از انتقاد ها استقبال کنید تا رشد کنید

 

معمولا اغلب افراد از اینکه مورد انتقاد دیگران قرار بگیرند احساس خوبی نمی گیرند و برایشان ناخوشایند و آزار دهنده است.

اما بهتر است توجه داشته باشیم به اینکه از دل هر انتقادی می توانیم رشد کنیم.

یعنی وقتی شخصی از ما انتقاد می کند ما به خوبی به صحبت هایش گوش می دهیم و اگر انتقاد به جایی بود ما تازه متوجه می شویم که فلان رفتارمان اشتباه است بنابراین با اصلاح آن رفتار به بهتر شدنمان کمک می کنیم.

حتی اگر با انتقاد هایی روبرو شدید که با لحن و کلامی غیر حرفه ای بودند آن ها را پس نزنید و در خلوتتان به آن ها فکر کنید شاید همان یک نکته زندگی تان را زیر و رو کند.

پس از تمام این انتقادات به دید فرصت نگاه کنید تا موفق تر عمل کنید.

 

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
10 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    بسیارعالی ممنون سپاس از اگاهی خردرهنمایی شما

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی از شما و اینکه سایت آداب معاشرت رو دنبال می کنید.

  2. علی آجرلو می گوید

    سلام خیلی خوبید شما ….
    سایتتون عالی
    پیجتون خاص

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام آقای آجرلو عزیز، ممنون از اینکه در سایت ما فعالیت دارید و بهتون تبریک میگم از اینکه با دنبال کردن این مطالب به فکر رشد و ارتقای خودتون هستید.

  3. زویا می گوید

    مطالب بسیار عالی و کارساز

  4. Me می گوید

    سلام ، باید بهتون تبریک بگم ، سایت خیلی خوب با مطالب کاربردی و‌ جالبی دارید . ممنون بابت نوشته های زیباتون

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام دوست عزیز ممنون از توجهتون

  5. Thomas.m.shelby می گوید

    سلام خانم آسا.خانم آسا میشه یه راهنمایی کنید؟من 15/16 سالمه.پنج سال عاشق دختری هستم که ازمن چهار سال بزرگتره،من و عموم در یک اپارتمان هستیم.این دختر و خانواده اش رو وقتی مهمونی خونه عمومینا اومده بودن دیدم،میشه بفرمایید من چجوری این رو عاشق خودم کنم،اون منو دوست داره اما عاشقم نیست.چجوری جذبش کنم و عاشقش کنم

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام دوست عزیز، مقالات سایت و دوره رایگان کمک بزرگی میکنه به ارتباط برقرار کردن با دیگران و هرکسی خودش انتخاب میکنه که این مهارت ها رو کجا ، چه وقت و در مقابل چه کسانی استفاده کنه.

  6. فردین می گوید

    ممنون از سایت خوبه شما

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید