آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

چطور باکلاس باشیم؟+ 10 اقدام خیلی مهم

در این مقاله بهتون آموزش می دهیم که چطور باکلاس و با اتیکت به نظر برسید .

آداب معاشرت یا اتیکت از جمله مواردی است که به باکلاس بودن شما کمک می کند.

وقتی به دور و برتون بیشتر توجه کنید می بینید افرادی که اتیکت رفتاری نسبتا خوبی دارند و نکات آداب معاشرتی رو به خوبی رعایت می کنند چقدر جذاب تر و باکلاس تر از سایرین به نظر می رسند.

مشخصا اگر شخصی بخواهد باکلاس تر به نظر بیاد بهش توصیه می کنم که آداب معاشرت رو به خوبی یاد بگیره اما من چند مورد مهمش رو اینجا میگم تا بتونید از این نکات استفاده کنید.

افراد باکلاس پر حرفی نمی کنند

چطور باکلاس باشیم؟

تقریبا خیلی هامون می دونیم که صحبت کردن زیادی اطرافیان رو خسته می کنه  و باعث میشه ارزش کلامتون به مرور پایین تر بیاد.

اگر توجه کرده باشید در طبیعت هم ارزش چیز هایی که کمیاب هستند خیلی بیشتر از چیز هایی است که به مقدار زیادی وجود داره.

مثلا اگر شما بخواهید سنگ یاقوت رو با سنگ ریزه هایی که توی حیاط ویلا ها می ریزند مقایسه کنید می بینید که یاقوت ارزش بسیار بالا تری نسبت به اون سنگ ریزه ها داره چون کمیاب تره ،

حالا تصور کنید که یاقوت هم مثل همین سنگ ریزه ها خیلی فراوان بود آیا باز هم انقدر ارزش پیدا می کرد؟

قطعا هرچیزی که کمتر باشه ارزش پیدا می کنه پس چه بهتر که این نکته رو توی رفتار خودمون هم در نظر بگیریم و با رعایت کردنش ارزش سخنمون رو بالا ببریم .

قطعا وقتی شما ارزشمند تر صحبت کنید شخصیت جذاب تری هم خواهید داشت و با کلاس تر هم به نظر می رسید.

سوالات خصوصی نمی پرسند

چطور باکلاس باشیم؟

پرسیدن سوالاتی که باعث میشه وارد حریم خصوصی دیگران بشید دیگران رو آزار میده و باعث میشه شما هم یه شخص فضول به نظر بیاید که دیگران از صحبت کردن با شما احساس خوبی نمی گیرند یا بهتره بگیم کلافه میشن.

اگر این نکته رو رعایت نکنید نمی تونید به عنوان یه فرد با کلاس نشون داده بشید.

اما شاید یه عده ای بگن خب ما که اصلا تو کار دیگران فضولی نمی کنیم ،

هیچ وقت به صحبت های خصوصی کسی گوش نمیدیم ،

هیچ وقت از لای درب خونه بیرون رو نکاه نمی کنیم ببینیم دیگران چیکار می کنند،

خاله زنک بازی در نمیاریم و همش دنبال این باشیم ببینیم دختر اقدس خانم که با نامزدش دعواش شده بود آشتی کردن یا نه..

ولی بهتره بدونید که فقط این موارد فضولی محسوب نمیشه و همینکه شما درموضوعاتی صحبت کنید یا سوال بپرسید که اون موضوع هیچ ارتباطی با شما نداشته باشه یعنی وارد حریم خصوصی دیگران شدید و اسمش هم میتونه فضولی باشه.

مثلا : بپرسیم

کی عروسی می گیرید؟

بچه دار نشدی؟

خونه تون رو چقدر خریدین؟

چقدر اجاره میدین؟

جقدر لاغر شدی !!!!!!

چرا انقدر چاق شدی ؟

و…

هر وقت وسوسه شدید سوالاتی رو بپرسید که به شما ربطی نداشت یاد شخصیت های فضول توی فیلم ها بیافتید ، یه خانم فضول بود که همیشه همسایه ها و فامیل از دستش در عذاب بودن و ازش فرار می کردن، ببینید شما هم دوست دارید در جایگاه اون شخص قرار بگیرید یا در جایگاه یه شخص باکلاس و با اتیکت؟

تصمیم با خودتونه..

و هینطور اگر دیگران از شما سوالاتی پرسیدند که تجاوز به حریم خصوصی تون محسوب میشه و نخواستید به سوالاتشون جواب بدید می تونید جواب ها هوشیارانه ای بدید که در محصول بیان افراد بااتیکت به خوبی در این مورد آموزش هایی داده شده و می تونید به آن ها گوش دهید.

آداب غذا خوردن را به خوبی یاد گرفته اند ( باکلاس می خورند )

در آداب معاشرت هر بخشی آداب مخصوص به خودش را دارد. مثل آداب بوشش ، آداب غذا خوردن ، آداب رفتار در موقعیت های مختلف و…

متاسفانه عده ای از افراد با کلاس بودن را در چیدمان میز و استفاده از انواع قاشق و چنگال ، تنوع بالای غذایی و از این دست چیز ها می دانند ، البته دانستن هر یک از این موارد خوب است اما وقتی از آداب غذا خوردن صحبت می کنیم یعنی نوع غذا خوردن و رفتارتان بسیار با متانت باشد جوری که نه دیگران اذیت بشوند و نه خودتان از آن رفتار ضرری ببینید.

در غذا خوردن همین که سر و صدا ایجاد نکنیم و در هر بخشی از آن ملاحظه ی دیگران رو بکنیم یعنی بیشتر مسیر باکلاس بودن را رفته ایم.

مثلا اینکه وقتی به مهمانی می رویم از غذا و هیچ چیز دیگری انتقاد نکنیم تا میزبان احساس شرمساری نکند یکی از این آداب است.

اینکه قبل از چشیدن غذا به آن نمک و فلفل یا هر طعم دهنده دیگری نزنیم یکی دیگر از همین آداب است چون قبل از چشیدن غذا اگر این کار را بکنیم در واقع ممکن است این سیگنال را به دیگران ارسال کنیم که ” مطمعنم غذایش بی نمک است ” یا ادویه های لازم را ندارد..

اینکه سر میز یا سر سفره ی غذا از خلال دندان برای تمیز کردن دندان ها استفاده نکنیم و این کار را در سرویس انجام دهیم تا دیگران از این صحنه رنجیده نشوند هم یکی دیگر از این آداب است.

بجای فوت کردن غذا اجازه دهیم تا غذا خودش سرد شود ؛

قاشق و چنگال را برای غذا خوردن استفاده کنیم نه اینکه در هوا بچرخانیم یا با آن ها به کسی اشاره کنیم؛

مرتب و تمیز غذا بخوریم مثلا همان ابتدا تمام خورشت را روی برنج نریزیم و مخلوط کنیم، یا از اطراف بشقاب نخوریم بلکه از سمت خودمان شروع کرده تا به اتمام برسد؛

و…

یک شخص باکلاس حتی در غذا خوردن هم با متانت رفتار می کند و ملاحظه ی دیگران را می کند.

مرتب لباس می پوشند

چطور باکلاس باشیم؟

اینکه میگم مرتب لباس بپوشید به این معنا نیست که حتما لباس های مارک دار و خیلی گرون بخرید ،

بلکه فقط کافیه لباس هایی که می پوشید،  تر و تمیز باشه ، اگر نیاز به اتو داره همیشه صاف و اتو کشیده باشه و حالت شلختگی نداشته باشه و کفش هاتون تمیز و واکس زده باشه..

هر چقدر هم لباس شما مارک دار و لاکشری(لاکچری) باشه و شما رفتاری خارج از آداب معاشرت داشته باشید و اتیکت رفتار رو رعایت نکنید باز هم شما یه شخص بی کلاس و خسته کننده می شوید.

آراستگی رو فراموش نکنید:

آراسته بودن خیلی در با کلاس بودن شما کمک می کنه..

یعنی همیشه تر و تمیز باشید، موهاتون شونه شده باشه ، قبل از ملاقات با دیگران در دقایق آخر باز هم موهاتون رو توی آینه چک کنید که قسمتی از اون شکسته نشده باشه یا اگر باد به موهاتون زده به نزدیک ترین سرویس بهداشتی برید و دستی به روی موهاتون بکشید.

ناخن ها تون همیشه مرتب باشه ، آقایان همیشه ناخن ها کوتاه باشه و خانم ها اگر دوست دارن کمی ناخن بلند تر بذارن باید حتما زیرش رو تمیز کنند و سوهان بکشند البته ناخن های خیلی بلند هم خیلی جذاب نیست و از اتیکت به دور است.

خانم هایی که همیشه لاک می زنند باید توجه کنند که لاک به صورت تیکه تیکه روی ناخن ها نمونده باشه یا لاک رو کاملا پاک کنید و یا اگر دوست دارید لاک بزنید تمام ناخن  لاک داشته باشه نه به صورت تیکه تیکه..

البته بهتره از رنگ های لایت تر هم استفاده کنید نه رنگ های جیغ که باعث جلب توجه دیگران میشه..

چون همونطور که در مقالات قبلی ذکر شد اتیکت و آداب معاشرت بسیار با جلب توجه کردن مخالفت می کند.

آقایان اگر ریش میذارید حتما مرتبش کنید، اگر کمی بلنده همیشه یه شونه مخصوص ریش توی جیبتون بذارید تا مرتب باشه ، دور ریشتون ، زیرو پشت گردن و اطراف موهاتون رو تمیز کنید و موهاشو کوتاه کنید .

مراقب شوخی هایشان هستند

چطور باکلاس باشیم؟

درسته که معمولا مردم افرادی که شوخ طبع هستند رو بیشتر دوست دارند اما اگر بیشتر توجه کنید می بینید که همه این افراد هم جذابیت ندارند و فقط تعدادی از این دسته جذابیت دارند که به موقع ، با شخص مناسب و از شوخی های مناسب تری استفاده می کنند.

اما اگر می خواهید یه فرد جذاب و باکلاس باشید خیلی مراقب باشید که اولا از شوخی های مناسبی استفاده کنید نه هر نوع شوخی که نه تنها باعث خنده دیگران نمیشه بلکه بقیه رو آزار میده ،

دوم اینکه با شخص مناسبش شوخی کنید نه هرکسی ،

و سوم اینکه بیش از حد شوخی نکنید چون باعث میشه دیگران شما رو جدی نگیرند ،

و همین طور مراقب باشید که سریع با کسی صمیمی رفتار نکنید بلکه اول بشناسیدش و بعد کم کم روابط تون رو صمیمی تر کنید

تا بهتون نگن:

چایی نخورده پسر خاله شده

لحن آرام و تن صدای متناسبی دارند

این افراد حتی در زمانی که عصبانی می شوند یا شخصی خلاف میلشان حرف می زند باز هم لحن مودبانه ای دارند و داد و فریاد نمی کنند.

لحن گفت و گو یکی از نکات بسیار بسیار مهم در ارتباطات است که متاسفانه عده ی کمی مراقب لحن صحبت هایشان هستند.

اینکه لحن مودبانه و آرامی داشته باشیم هم خودش بخشی از ادب است و اینکه از واژه های محترمانه ای استفاده کنیم اما لحن خشن و طلبکارانه ای داشته باشیم هیچ تاثیری ندارد و باز هم ما در برخورد با مخاطب مودب نبوده ایم.

و افراد باکلاس ( با اتیکت ) علاوه بر لحن مودبانه ای که دارند تن صدایشان را هم کنترل می کنند.

یعنی وقتی در جمعی هستند تن صدای آن ها خیلی بلند تر از دیگران نیست یعنی همینکه صدایتان قابل شنیدن و البته محکم باشد کافی است و نیاز نیست خیلی بلند صحبت کنید؛
با این حال خیلی هم آرام و با تن صدای ضعیف صحبت نمی کنند که بی اعتماد بنفس یا شخصی خجالتی به نظر بیایند. بلکه همیشه بسته به موقعیت سعی می کنند تن صدای مناسبی داشته باشند.

جلب توجه نمی کنند

یکی از مواردی که در  آداب معاشرت بسیار اهمیت دارد همین ” جلب توجه نکردن ” است ؛

اتیکت با جلب توجه مخالفت دارد، حالا این جلب توجه در هر کجا و هر موقعیت یا شرایطی باشد فرق نمی کند.

اینکه با تن صدای بلند بخندیم ، بیش از حد بلند صحبت کنیم، ظاهر مناسبی نداشته باشیم ( مثلا پوشش نامناسب ) ، حرکات عجیب و غریب از خودمان در بیاوریم، رفتار های عاشقانه ی درون منرل را به جمع بیاویم ، در غذا خوردن پر سر و صدا باشیم یا طوری غذا بخوریم که نظر دیگران ناخوداگاه به سمت ما بیاید، شوخی های زننده کنیم، در خیابان بستنی لیس بزنیم و خیلی از رفتار های دیگری که می تواند باعث جلب توجه شود و حتی ممکن است آزاد باشیم هر کدام از این رفتار ها را انجام دهیم اما به دلیل متانت و رعابت اتیکت از انجام آن ها خودداری می کنیم. ( چون باعث جلب توجه می شود و هر چیزی که باعث جلب توجه دیگران شود از دیدگاه آداب معاشرت یعنی بی کلاس بودن یا رفتار حرفه ای نداشتن )

پس خیلی مهم است که قبل از هر انتخابی به این موضوع توجه کنیم که آیا این رفتار باعث جلب توجه می شود یا نه..

چه بخواهیم چه نخواهیم، چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم این دسته از رفتار ها ما را با کلاس ( با اتیکت ) نمی کند و اگر واقعا می خواهیم یک فرد باکلاس باشیم بهتر است از انجام این رفتار ها دوری کنیم.

با اعتماد به نفس بودن آن ها را جذاب تر می کند

چطور باکلاس باشیم؟

وقتی دیگران رو ملاقات می کنید سرتون رو بالا بگیرید ، محکم قدم بردارید، صاف بایستید و موقع نشستن کمرتون رو صاف کنید و سرتون رو بالا نگه داررید،

محکم و با تن صدای نسبتا بلند صحبت کنید نه با تن صدای کم و یواش..

شل و ول صحبت نکنید و با شک و تردید صحبت نکنید یعنی در مورد حرف هایی که می زنید مطمعن باشید و اگر در مورد موضوعی علم یا دانش ندارید در مورد اون موضوع صحبت نکنید تا ارزش کلامتون رو از دست ندید.

ارتباط چشمی برقرار کنید ، چون معمولا افرادی که اعتماد به نفس ندارند به سختی می تونن تماس چشمی برقرار کنند و به همین دلیل کمتربا دیگران ارتباط چشمی برقرار می کنند.

موقع دست دادن با دیگران محکم دست بدید و کمی هم دست مخاطب رو فشار بدید، البته نه به شکلی که اذیت بشه فقط جوری که کاملا دست فرد رو در دست گرفته باشید کافیه،

اما شل و ول دست دادن با دیگران باعث میشه دیگران احساس خوبی دریافت نکنند یا فکر کنند شما دوست ندارید با اون شخص ارتباط برقرار کنید.

این رفتار ها می تونه در با کلاس بودن شما بسیار تاثیر گذار باشه.

پیشنهاد می کنم در دوره صورتی رایگان آداب معاشرت ثبت نام کنید و درس ” نحوه ی برقرای ارتباط چشمی با دیگران” رو دریافت کنید .

افراد باکلاس هر چیزی را به زبان نمی آورند

چطور باکلاس باشیم؟

از واژگان مناسب تری استفاده کنید و هر کلمه ای رو به زبون نیارید،

افراد باکلاس به خوبی از واژگان استفاده می کنند.

می تونید دایره واژگانتون رو افزایش بدید تا موقع صحبت کردن دنبال کلمه نگردید.

اگر میخواهید از ضرب المثل یا نقل قول استفاده کنید حتما از معنای اون ضرب المثل یا نقل قول اطمینان داشته باشید و مطمعن باشید که در جای مناسب ازش استفاده می کنید.

و اینکه ضرب المثل ها یا نقل قول هایی که استفاده می کنید رو به خوبی حفظ کنید تا موقعی که می خواهید ازشون استفاده کنید دست و پا نزنید و نخواین با شک و تردید و به زور کلمات رو کنار هم بچینید تا ضرب المثل رو به شخص مقابلتون انتقال بدید.

در دوره رایگان آداب معاشرت حرفه ای در این مورد بیشتر صحبت شده و می تونید در دوره صوتی رایگان ما ثبت نام کنید و از درس ” استفاده از واژگان مناسب” استفاده کنید.

و در آخر اینکه ،

ارتباط برقرار کردن را به خوبی بلدند

چطور باکلاس باشیم؟

وقتی به خوبی بلد باشید با دیگران ارتباط برقرار کنید خیلی کارتون راحت تر میشه ، افراد با کلاس هم بهتر ارتباط موثر برقرار می کنند.

بدونید با هر کسی چطور رفتار کنید، چون مدل های شخصیتی آدم ها با هم فرق می کنه و با هر کسی باید متناسب با مدل شخصیتی خودش باهاش رفتار کرد.

مثلا بعضی ها اگر بغلشون کنی خیلی احساس خوبی می گیرند ولی بعضیا به هیچ وجه دوست ندارن زیاد لمس بشن و از بغل کردن خوششون نمیاد

یا بعضی از آدم ها کار براشون اولویت بیشتری توی زندگی داره و بعضی ها تفریح و اگر دنیای مطلوب هر کسی رو بشناسید بهتر می تونید باهاشون ارتباط برقرار کنید.

و علاوه بر این ها در ارتباط موثر به خوبی یاد می گیرید چطور با مخاطب تون ارتباط چشمی برقرار کنید تا نشون بدید بهش توجه می کنید .

چطور احوالپرسی کنید،

چطور سر صحبت رو با دیگران باز کنید

و همه موارد مورد نیاز برای برقرار کردن یک ارتباط موثر با دیگران رو یاد بگیرید تا بتونید بیشتر بدرخشید.

برای یادگیری کامل تر این مهارت ها و همچنین باکلاس بودن بهتون پیشنهاد می کنم محصول بیان افراد بااتیکت رو تهیه کنید.

اگر همه این موارد رو رعایت کنید می تونید به عنوان یه شخص با اتیکت و باکلاس به نطر برسید.

مثل حرفه ای ها رفتار کنید..

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
49 نظرات
  1. مسعود می گوید

    عالی

    1. پریسا آسا می گوید

      خوشحالم که مورد توجه تون بود

    2. سیتایش می گوید

      ممنون خوب بود

  2. فاطمه می گوید

    من به دنبال مطالب آموزشی در زمینه آداب و معاشرت بودم. خیلی خوش حالم که با سایت شما آشنا شدم. حتما نکاتی که لطف کردید و به اشتراک گذاشتید رو تمرین میکنم. امیدوارم که روز به روز موفق تر بشید:)

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی از شما، امیدوارم مطالب مورد توجه تون قرار بگیره

  3. ندا می گوید

    خیلی عالی بود ممنون

  4. آیدا می گوید

    خیلی عالی بود.ممنون از شما.فقط یه خواهشی داشتم.لطف کنید حرفاتون با ذکر مثال باشه که قابل فهم تر باشه.بازم ممنون

  5. M&N می گوید

    عالی ممنون همه ازم تعریف کردن

    1. پریسا آسا می گوید

      خوشحالم که مفید بود بزرگوار

  6. شاهین می گوید

    سلام لطفا مثال هم توی حرفاتون بیارین عالی تر میشه
    با تشکر

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام بزرگوار ممنونم که با نظراتتون کمک می کنید که ما بتونیم مطالب رو بهتر و بهتر کنیم و در اختیار عزیزانی همچون شما بذاریم.

  7. ستاره می گوید

    عالی بود از شما ممنونم خانم پریسا آسا

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام ستاره
      ممنون از نظرتون 🙂

  8. ستاره می گوید

    عالی بود

  9. ستاره می گوید

    خیلی خوب است

  10. نرگس می گوید

    عالی بود
    اگه بامثال بودخیلی بهتر بود ولی درهرصورت ممنون مفیدبود

  11. علیرضا می گوید

    خسته نباشید عالی بود❤

  12. ناشناس می گوید

    خیلی ممنون واقعا تاثیر گذار بود

    1. پریسا آسا می گوید

      چقدر خوب که مطالب براتون مفید بود.

  13. سارا می گوید

    عالی و بسیار مفید

    1. پریسا آسا می گوید

      چقدر خوب که مفید بود براتون

  14. ناشناس می گوید

    خیلی عالی بود.

    1. پریسا آسا می گوید

      سپاس از اینکه مطالب ما رو دنبال می کنید

  15. فاطمه می گوید

    مثل همیشه عالی وکلی جیز های خوب داره مرسی ?

  16. فاطمه می گوید

    مثل همیشه عالی وکلی جیز های خوب داره مرسی ?
    ورفتار هاش خیلی رو آدم تعثیر خوبی میزاره

    1. پریسا آسا می گوید

      خوشحالم که براتون مفید بود دوست عزیز

  17. ناشناس می گوید

    خوب بود.سعی شود در مصداقها عینی تر استفاده شود.

    1. پریسا آسا می گوید

      ممنونم از نظرتون، حتما دوست گرامی

  18. آتنا می گوید

    عالی بود خیلی ممنون

    1. پریسا آسا می گوید

      چقدر خوب که براتون مفید بود

  19. پانیذ می گوید

    عاالی بود????

    1. پریسا آسا می گوید

      خوشحالم که مقاله رو دوست داشتید پانیذ عزیز

  20. Alireza می گوید

    عالی بود ??

    1. پریسا آسا می گوید

      خداروشکر که خوشتون اومد

  21. پریناز می گوید

    واقعا عالیه

    1. پریسا آسا می گوید

      ممنونم از توجهتون

  22. صنم می گوید

    عالي بود برام مفيد بود

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی از توجهتون

  23. پری می گوید

    مقسی ?

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی از همراهی تون ?

  24. اوین می گوید

    به نظر من یه ادم با کلاس باید زبون داشته که از خودش دفاع کنه نه اینکه اراسته باشه ادم باکلاس باید خفن باشه

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی که نظرتون رو نوشتید. ما در جاهای مختلف درمورد قاطعیت هم صحبت کردیم و یه دوره هم داریم.

  25. اسپورت پوش می گوید

    خیلی عالی یود تشکر

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی از همراهی ارزشمندتون

  26. اسپورت پوش می گوید

    ممنون بابت مقاله

    1. پریسا آسا می گوید

      سپاسگزارم دوست عزیز

  27. M✨ می گوید

    مچکرم از لطفتون خانم پریسا آسا

  28. […] چطور باکلاس باشیم؟+ 10 اقدام خیلی مهم […]

  29. زهرا می گوید

    سلام ممنون از مطالب خوب و مفیدتون
    واقعا مطالب این سایت بدردم خورد

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید