آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

هفت اصل مهمی که هنگام برقراری ارتباط باید در نظر بگیرید

در این مقاله در مورد چند نکته بسیار مهم صحبت می کنیم که برای برقرار کردن ارتباط موثر با دیگران بسیار تاثیر گذار هستند.

اگر این نکات رو به خوبی تمرین کنید خیلی میتونه در ایجاد ارتباط با دیگران به شما کمک کنه و باعث میشه موفق ترهم عمل کنید.

اگر به دنبال ساخت ارتباط های جدید یا ارتباط های گرم و صمیمی تری با دیگران هستید به شما توصیه می کنم حتما این مقاله رو بخونید.

 

تن صدای مناسب

 

هفت روش ارتباط موثر

یه اصل خیلی مهم در برقراری ارتباط با دیگران داشتن تن صدای مناسبه، یعنی تن صداتون به شکلی نباشه که شخص مقابل احساس کنه شما حال و حوصله ی حرف زدن ندارید.

وقتی تن صدا خیلی پایین باشه و شل و ول صحبت کنید باعث میشه مخاطب تون خسته بشه و دیگه تمایلی به صحبت کردن با شما رو نداشته باشه و از طرفی ممکنه اینطور به نظر برسه که شما حوصله ی حرف زدن با اون شخص رو ندارید.

از طرفی زیاد بلند صحبت کردن هم دور از آداب معاشرت است و باعث میشه هم اتیکت شما خراب بشه و هم دیگران احساس ناراحتی کنند .

یعنی تن صداتون باید محکم و کمی رو به بلند باشد و با انرژِی باشید.

البته مراقب باشید که این نکات رو در شرایط عادی باید رعایت کنید ولی مثلا اگر شخصی رو ملاقات کردید که یکی از نزدیکانش رو از دست داده بود بهتره کمی تن صداتون رو پایین بیارید و همین طور سطح انرژی صداتون رو کمی کاهش بدید تا با اون شخص احساس همدردی کنید.

 

خوشرو باشید

 

هفت روش ارتباط موثر

سعی کنید همیشه خوشرو باشید و لبخند به لب داشته باشید ، این نکته باعث میشه شما جذابیت بیشتری رو در بین اطرافیانتون داشته باشید.

وقتی با دیگران با خوشرویی برخورد کنید ارتباط برقرار کردن با اون ها خیلی براتون راحت تر میشه و دیگران هم سریع تر با شما ارتباط برقرار می کنند چون با لبخند زدن و خوشرویی دیگران بیشتر از شما خوششان می آید، درنتیجه تمایل بیشتری برای دوستی و ارتباط با شما خواهند داشت.

 

یکی از با ارزش ترین گنجینه های روی زمین، انسان هایی هستند که وقتی با نگاهت با آن ها ارتباط برقرار می کنی، اولین واکنشتان این است که باید لبخند بزنید..

 

اجازه بدید بیشتر طرف مقابل صحبت کنه

 

هفت روش ارتباط موثر

وقتی با دیگران شروع به صحبت کردن می کنید، سعی کنید شما کمتر صحبت کنید و اجازه بدید تا بیشتر شخص مقابل حرف بزند ،

رعایت این نکته چند مزیت داره ،

اول این که باعث میشه شما زیاد از حد صحبت نکنید جوری که دیگران یا مخاطب تون خسته یا کلافه بشه.

دوم اینکه یه فرصت به مخاطب تون میدید تا اون بیشتر صحبت کنه و بهتر بتونید اون شخص رو بشناسید

سوم اینکه معمولا انسان ها از اینکه در مورد خودشون صحبت کنند احساس لذت می کنند و وقتی شما هم به تعریف های شخص مقابل گوش بدید اون شخص احساس بهتری نسبت به شما پیدا می کنه و بیشتر از شما خوشش میاد.

اما نه اینکه خیلی هم ساکت باشید بلکه بهتره گاهی هم شما صحبت کنید اما سعی کنید از جملتان کوتاه تری استفاده کنید و کمتر صحبت کنید و بیشتر شخص مقابل رو تشویق کنید تا از خودش صحبت کنه .

چند سال پیش دختر نوجوان یکی از آشنایان با ماشینی که تازه خریده بودن تصادف کرد،

وقتی این خانم از تصادفش صحبت می کرد خانواده یا نزدیکانش عصبانی میشدن و شروع میکردن به نصیحت کردن یا گاهی حتی سرزنش کردنش که چرا فلان و چرا به امان ؟

( البته این دختر خانم هم یکم رفتار های سن نوجوانی داشت و به قول معروف کله اش هم بوی قرمه سبزی میداد و اینکه اصلا رابطه خوبی با دیگران نداشت، نه خانواده و نه دیگر فامیل)

یه بار که داشت درمورد تصادف با من صحبت می کرد، بدون اینکه نصیحتش کنم یا حرف دیگه ای بزنم به خوبی به صحبت هاش گوش کردم، جوری که خیلی احساس خوبی بهش دست داد ، احساس کرد واقعا داره شنیده میشه و می تونه در مورد خودش حرف بزنه و دوست داشت باز هم برام صحبت کنه، از همونجا بود که تونستم باهاش ارتباط موثر برقرار کنم ، جوری شد که این دختر خانم فقط صحبت های منو قبول داشت و با من مشورت می کرد.

فقط به این دلیل که گذاشتم از خودش حرف بزنه و به خوبی بهش گوش دادم..

 

سراپا گوش باشید

 

هفت روش ارتباط موثر

همونطور که در داستانی که در مثال قبل گفتم گوش دادن به صحبت دیگران خیلی در ایجاد ارتباط موثر با دیگران تاثیر گذاره ،

وقتی شخصی با شما صحبت می کنه جوری به صحبت هاش گوش کنید و اشتیاق نشون بدید که فرد احساس کنه واقعا داره شنیده میشه.

یعنی سراپا گوش باشید..

 

 

سوال بپرسید

 

هفت روش ارتباط موثر

اینکه بین صحبت ها از مخاطب تون سوال بپرسید باعث میشه فعال تر نشون داده بشید و صحبت بین شما ادامه دار تر بشه،

و همینطور سوال پرسیدن از شخص باعث میشه بتونه بیشتر صحبت کنه ،

خصوصا اینکه اگر سوالاتی بپرسید که اون فرد بیشتر درمورد خودش صحبت کنه کیفیت صحبت کردن و درنتیجه کیفیت رابطه تون رو بالا تر میبره

البته منظورمون از سوال پرسیدن در مورد مخاطب این نیست که وارد حریم خصوصی فرد بشید که این کار خارج از اصول آداب معاشرت است و اگر این کار را انجام بدید اتیکت رفتاری شما لطمه می بیند.

 

به ظاهرتان توجه کنید

 

هفت روش ارتباط موثر

در کنار نکات گفته شده که در برقرار کردن یک ارتباط موثر بسیار اهمیت داره ، داشتن ظاهر مناسب هم تاثیرات خودش را روی ذهن مخاطب می گذارد.

اینکه ظاهری آراسته داشته باشید یعنی نظافت شخصی تون رو رعایت کنید از تمیز کردن ناخن ها ، مسواک زدن، بوی خوش دهان و مرتب کردن موها گرفته تا دوش گرفتن که باعث میشه با بوی عرق در حضور دیگران قرار نگیرید رو شامل میشه.

لباس های مرتب بپوشید ، تر و تمیز ، شسته ، اتو کشیده و کفش های واکس زده ..

لباس های گشاد که حالت شلختگی به شما می دهد یا لباس های خیلی تنگ نپوشید ..

و هر چیز دیگری که باعث میشه ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید رو رعایت کنید تا دیگران از شما تصویر خوبی در ذهنشان داشته باشند.

 

واضح صحبت کنید

 

هفت روش ارتباط موثر

مراقب واژگان و جملاتی که به زبان می آورید باشید تا مبهم نباشند و مخاطب متوجه مفهوم صحبت شما بشه.

چون وقتی مخاطب تون متوجه تعداد کلمات یا جمله ای از صحبت شما نشه، تو ذهنش علامت سوال ایجاد میشه و همین باعث میشه نتونه بقیه صحبت های شما رو به خوبی درک کنه.

و هر چه صحبت هاتون بیشتر ابهام داشته باشه ، شنونده هم بیشتر و زودتر خسته میشه و دیگه علاقه ای به شنیدن بقیه صحبت های شما نخواهد داشت و همین عامل باعث میشه ارتباط به خوبی شکل نگیره.

از طرفی اگر هرچه صحبت هاتون رو ساده تر بیان کنید شنونده معنا رو بهتر درک میکنه و باعث میشه سوء تفاهمی بین شما و طرف مقابل پیش نیاد.

گاهی همین سوء تفاهم ها رابطه رو کمرنگ تر می کنه یا مانع از ایجاد یک رابطه ی جدید میشه.

پس هر چه روان تر صحبت کنید به نفعتونه..

 

مثل حرفه ای ها رفتار کنید..

 

 

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
7 نظرات
  1. کامبیز کبودراهنگی می گوید

    واقعا دارای نکاتی بود که بسیار بسیار تاثیر گذار و مهم و لازم هر شخصی هستش که به ریز به ریز این نکات توجه داشته باشه و عمل کنه

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام آقا کامبیز بزرگوار، خیلی خوشحالم که مطالب مورد توجه شما واقع شد و ممنون از فعالیتتون در سایت آداب معاشرت.

  2. صدف می گوید

    سلام خسته نباشید واقعا خیلی خوب بود و باعث شد خیلی چیزها از مطالب زیباتون یاد بگیرم????

  3. ناشناس می گوید

    سلام وقتی کسی صحبت میکنداعصاب من داقون میشه چکارکنم که اینطورنباشم

    1. پریسا آسا می گوید

      ریلکسیشن کار کنید و در طول روز زمان هایی رو ریلکس کنید.
      کار های مورد علاقه تون رو زیاد انجام بدید
      به تغذیه تون توجه کنید تا چیز هایی که برای اعصاب ضرر دارند رو میل نکنید و موارد مفید تر رو بیشتر استفاده کنید
      علتش رو پیدا کنید که چرا اعصابتون خورد میشه در بعضی از زمان ها
      به این فکر کنید که همه افراد مثل هم فکر و رفتار نمی کنند و هر کسی بهترین خودش است.
      و اینکه سعی کنید کنترلتون رو از روی افراد بردارید و روی خودتون بذارید.
      ورزش کنید
      کنترل خشم را آموزش ببینید.

  4. ناشناس می گوید

    بسم الله الرّحمن الرّحیم
    سلام علیکم
    خداوند خیرتان بدهد

    1. پریسا آسا می گوید

      مرسی از همراهی تون

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید