آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

آداب کمک گرفتن از تخصص آشنایان و همسایه ها

سوء استفاده از تخصص آشنایان و همسایگان

از آنجایی که آداب معاشرت روی مراعات کردن دیگران تاکید بسیاری دارد, اگر در بین همسایه ها و آشنایان یا فامیل کسانی هستند که در زمینه ای تخصص یا تحصیلاتی مثل (پزشک, معلم, مترجم, تعمیر کار,آرایشگر و…) دارند از آن ها سوء استفاده نکنید.

خانم پزشکی ناراحت بودند و می گفتند:  هر وقت برای مرخصی یا تعطیلات به خانه میروم بعضی از همسایه ها یا فامیل از همین فرصت استفاده می کنند و برای ویزیت شدن به منزل مان می آیند.

و بد تر از آن اینکه در مراسم های عروسی و مهمانی ها هم دست بردار نیستند و با این کار ها در واقع لذت بردن از وقت های غیر کاری رو از دست می دادم.

 

خدا نکند از خانواده هایی که فرزندشان در حال تحصیل هستند، همسایه ای داشته باشند که معلم باشد..
از هر فرصتی استفاده می کنند تا بچه شون تمام مسائل درسی شو حل کنه و یا این همسایه ی معلم باهاش درسی رو کار کنه تا سطحش بهتر بشه.

شخص دیگری میگفت: ” من یه مهندس دست به آچار هستم J , چشمتون روز بد نبینه.. وقتی میرم تعطیلات ولایت خودمون, تمام چرخ صنعت فامیل فعال میشه و از راه اندازی و سرویس کولر تا تعویض واشر شیر آب و باز کردن موال و … جوری که دیگه کلافه میشم ”

یا حتی مشاورانی که در کوچه و خیابان و مراسم های مختلف دیگران دست از سرشان بر نمی دارند و از هر فرصتی به نفع خودشان استفاده می کنند و در هر موقعیت و مکانی میخواهند ازشون مشاوره بگیرند و راه حلی برای مسائلشان پیدا کنند.

یا استادان و مدرسانی که در وقت های استراحتی که بین ساعت های تدریسشان دارند, شاگردان آن ها را محاصره می کنند و اجازه همین 10-20 دقیقه استراحت رو هم بهشون نمیدن.

همانطور که شما در زندگی قسمتی از وقتتان را به تفریح و سرگرمی و استراحت اختصاص می دهید و قسمت دیگری را به کار و درامد و… اشخاصی مثل پزشکان و مشاوران و تعمیرکاران و … هم نیاز دارند که در زمان استراحت واقعا استراحت کنند و زمان هایی را هم برای تفریح و سرگرمی خودشان بگذارند و ما نباید با خودخواهی خودمان این لذت را از آن ها بگیریم.

چطور می توانیم از این اشخاص کمک بگیریم؟

 

  • هر وقت به هر یک از این متخصصان نیاز داشتیم می تونیم ما هم مثل بقیه مراجعه کنندگانشون به محل کارشون بریم, وقت بگیریم و مسئله مون رو باهاشون در میون بذاریم.
  • یا اینکه از افرادی مثل مدرسان بپرسیم که چه موقع می تونید یه وقت بذارید تا من سوالاتم رو ازتون بپرسم که تداخلی با وقت استراحت شما نداشته باشه.

با این کار به وقت و شخصیت این افراد احترام می گذارید و خودتان هم یک فرد با اتیکت نشان داده می شوید یعنی شخصی که به قوانین آداب معاشرت آگاهی دارد و آن ها را رعایت می کند.

 

ادب مثل عطر می مونه, خودمان از آن استفاده می کنیم اما دیگران هم از آن لذت می برند…

 

پس با رعایت این نکات هم ارتباط بهتری با این افراد می سازید، و علاوه بر اینکه حرفه ای تر و با اتیکت نشان داده می شوید، به شخصی کسل کننده و آزار دهنده هم تبدیل نمی شوید.

 

 

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
2 نظرات
  1. نیلوفر می گوید

    مرسی خانم آسا. خیلی مقاله مفیدی بود. لایک دارید

    1. پریسا آسا می گوید

      خوشحالم که مورد توجه تون قرار گرفت.

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید