آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

آداب معاشرت در مهمانی ها

آداب معاشرت در مهمانی

در این مقاله قصد داریم در مورد آداب معاشرت در مهمانی ها صحبت کنیم،که فقط چند  مورد ازنکات مهم آداب مهمونی رو بررسی می کنیم.

مواردی مثل اینکه اگر در جایگاه میزبان بودیم چطور رفتار کنیم تا مهمان احساس راحتی داشته باشه و معذب نباشند.

اگر مهمان باشیم بهتره چطور رفتاری داشته باشیم که علاوه بر اینکه باعث ناراحتی میزبان و بقیه مهمون ها نشیم بلکه حرفه ای تر و با اتیکت هم نشون داده بشیم.

در واقع جوری رفتار کنیم که باعث بشه اون مهمونی بیشتر بهمون خوش بگذره و احساس خوبی هم داشته باشیم.

خب اول بریم ببینیم میزبانی که اتیکت داره چطور رفتار می کنه.

آداب رفتاری میزبان

میزبان بودن خیلی سخت نیست البته اگر قبل از مهمانی ، برنامه ریزی داشته باشید، برنامه ریزی خیلی مهمه چون باعث میشه همه چیز طبق روال پیش بره،
یعنی نه بی نظمی پیش میاد و نه کلافه میشید .
و یه مورد دیگه که قبل از مهمانی باید بهش توجه کنید اینه که اگر انجام دادن بعضی از کار ها براتون سخت تره سعی کنید یکم  تمرینش کنید که خوب یادش بگیرید تا توی مهمانی بتونید به خوبی از عهده اش بر بیاید ،
و مورد بعد هم اینکه رفتارتون به شکلی باشه که مهمان ها معذب نباشند یعنی نه تنها احساس معذب بودن نداشته باشند بلکه احساس کنند مورد استقبال شما قرار گرفته اند .

اما بریم چند مورد ازآدابی رو که میزبان از لحظه ورود مهمان باید بهش توجه داشته باشه رو بررسی  کنیم.

اولین چیزی که باید بدونید اینه که شما چه میزبان باشید چه مهمان بهتره بلد باشید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

اینکه چطور سوال بپرسید ؟

چطور احوال پرسی کنید؟

چطور سر صحبت رو با دیگران باز کنید ؟

چطور ارتباط چشمی برقرار کنید؟

حتی اینکه چطور به درستی به صحبت دیگران گوش کنید؟

که در محصول ارتباط موثر و محصول چگونگی باز کردن سر صحبت با دیگران به خوبی در این موارد آموزش داده میشه.

اما بریم سراغ نکات دیگه که باعث میشه شما به عنوان یه میزبان حرفه ای به نظر بیاید.

 

یه نکته خیلی مهم که شاید هر کسی بهش توجه نداشته باشه اینه که ،

مهمان هایی که با هم جور هستند رو باهم دعوت کنید

یعنی افرادی رو که می دونید با هم سازگاری دارند یا هماهنگی بیشتری دارند رو باهم دعوت کنید تا خیالتون راحت تر باشه از اینکه مسئله یا اختلافی بین مهمان ها به وجود نمیاد.

مثلا ممکنه دوتا خانواده رو باهم دعوت کنید که هرکدام از این خانواده ها یه بچه شیطون 4-5 ساله  داشته باشند و می دونید که این بچه ها معمولا وقتی همدیگه رو می بینند باهم دعوا می کنند و همه رو هم کلافه می کنند ،
حتی گاهی همین دعوا های بچگانه باعث دخالت والدینشون میشه و بحث هایی این وسط شکل میگیره.

پس دعوت کردن این دوتا خانواده باهم به احتمال زیاد نتیجه ای جز ناراحتی پدر و مادر هاشون ، میزبان یا حتی بقیه مهمان ها نداره.

سر صحبت با مهمان ها را باز کنید

مورد بعد ، باز کردن سر صحبت با مهمان هاست.

یعنی شما به عنوان میزبان بهتره بلد باشید سر صحبت رو با مهمان ها باز کنید ،
و اگرسکوتی فضای مهمانی رو گرفت ، بهتره شما این سکوت رو بشکنید و اون مهمانی رو اداره کنید.

البته حواستون باشه که توی صحبت کردن با مهمان ها تعادل داشته باشید، اول اینکه توی میزان صحبت کردنتون تعادل داشته باشید یعنی نه بیش از حد حرف بزنید، نه اینکه خیلی ساکت و خسته کننده باشید
و دوم اینکه توی توجه کردن به مهمان ها هم تعادل داشته باشید، یعنی مراقب باشید که فقط با چند نفر خاص صحبت نکنید .
اگر روی صحبت شما فقط با عده ی خاصی باشه بقیه مهمان ها احساس اضافی بودن می کنند .

پس رعایت این نکته که بتونید جوری رفتار کنید یا صحبت با مهمان ها رو طوری مدیریت کنید که این مسئله پیش نیاد که به یه طرف مهمونی بیش از حد توجه داشته باشید یا باهاشون ارتباط برقرار کنید و یه طرف دیگه رو بی خیال بشید، یعنی جوری که یکی دو نفردیگه رو توی این مهمونی فراموش کنید و  به حال خودشون رها کنید ،
چون اگر با مهمانی ارتباط برقرار نکنید هم احساس خوبی دریافت نمی کنه و هم حس تنهایی یا اضافه بودن می کنه.

پس رعایت این موارد ریز اما مهم جزئی از نکات مهم آداب معاشرت در مهمانی ها به حساب میاد که حرفه ای بودن شما رو میرسونه.

 

 

آداب رفتاری مهمان با اتیکت

و اما مواردی که مهمان باید رعایت کنه

خب تا الان از اهمیت رفتار میزبان توی مهمانی صحبت کردیم ،
اما  رفتار مهمان هم از اهمیت زیادی برخوردار است، در واقع از لحظه ای که شما رو به یک مهمانی دعوت می کنند این آداب شروع میشه.

یعنی وقتی شما به یه مهمانی دعوت میشید این آداب شروع میشن،
اینکه چطور به این دعوت جواب بدید و چه موقع این کار رو انجام بدید هم اهمیت داره.

مثلا اگر به یه مهمانی دعوت شدیم بهتره یکی دو روزه خبر بدیم که می تونیم به این مهمونی بریم یا نه.
اما درست نیست تا آخرین دقایق طولش بدیم بعد جواب بدیم یعنی اینکه نباید تا نزدیکای زمان مهمانی صبر کنیم تا تازه بخواهیم بهشون خبر بدیم که دعوتشون رو می پذیریم یا نه ،
یا اینکه انقدر طولش بدیم تا میزبان خودش ازمون خبر بگیره،
اگر اینطور رفتار کنید، یعنی  یا میزبان یا مهمانیش براتون اهمیت چندانی نداره .

البته میزبان هم باید یه فاصله ای رو از دعوت کردن مهمان ها تا زمان تشکیل مهمانی بذاره تا مهمان ها هم توی فشار نباشن و بتونن راحت تصمیم بگیرند.

محل نشستن در مهمانی

اما زمان شروع مهمانی،
وقتی که وارد منزل میزبان شدید ، بهتره از میزبان بپرسید که کجا بشینم چون میزبان به وضعیت خونه ی خودش آگاه تره، ممکنه برنامه ریزی کرده باشه ،
اینکه ما سرخود، هر جایی نشینیم و از میزبان بپرسیم کجا میتونم بشینم خیلی حرفه ای تره نسبت به این که  شما یه جایی بنشینید و بعد میزبان مجبور بشه جای شما رو عوض کنه.

انتقاد نکنیم

اما مورد بعدی اینکه وقتی مهمان هستید به هیچ وجه از چیزی انتقاد نکنید.

یعنی شما فقط می تونید از همه چیز تعریف کنید البته منظورمون چاپلوسی نیست اما سعی کنید از بیشتر نکات مثبتی که توی مهمونی می بینید حتما تعریف کنید.

اما انتقاد کردن از مزه ی غذا ، دیزاینش ، چیدمان منزل یا هر چیز دیگه ای خارج از ادب و آداب معاشرت به حساب میاد.

چه مهمانی هایی رو باید جبران کنم؟

و در آخرین نکته اینکه بعضی ازمهمانی ها رو باید جبران کنید و بعضی دیگه رو نه.

مثلا مهمونی هایی مثل جشن عروسی و ازدواج یا مهمانی های کاری و هر مناسبتی که برای دعوت شدنش باید پول پرداخت کنید نیازی به جبران کردنش نیست.

اما مهمانی های خانوادگی که معمولا مهمان رو به منزل یا رستوران دعوت می کنند بهتره پس داده بشه.

البته قرار نیست که دقیقا همان مناسبت یا مهمانی رو تکرار کنید.

مثلا اگر منزل کسی برای شام دعوت شده بودید می تونید او رو به رستوران دعوت کنید و حتی برای ناهار

بهتره دعوتتون رو تا چند ماه بعد از مهمانی حتما انجام بدید.

و اینکه قرار نیست همان بار اول مهمان دعوتتون رو قبول کنه و اگردر اون زمان نمیتونست درخواستتون رو قبول کنه می تونید این مهمانی رو به یه وقت دیگه موکول کنید .

 

 

80%
Awesome
  • Design
چطور متناسب با شخص و موقعیت هدیه بدهیم؟


 

10 نظرات
  1. علی می گوید

    با سلام با میزبان هایی که عشق پول هستند وتمام صحبتشان در مورد زرنگی ومال اندوزی خودشان است وبه موضوعات مهم زندگی توجه ندارند وموجب اذیت دیگران ولطمه به روحیه واعتماد به نفس افراد مخصوصا فرزندان جوان مهمان میشوند را نصیحت کنید وآمزش دهید تا متوجه شوند ضمن خودستایی خودشان حقیر میشوند ودیگران هم آزر ده

    1. پریسا آسا می گوید

      سلام دوست عزیز حتما در این مورد هم آموزش هایی رو منتشر خواهیم کرد. ممنونم از مطلب مهمی که نوشتید.

  2. علی می گوید

    در مورد خجالتی نبودن هم در مکان های غریب لطفا مطلب بذارید ممنون

    1. پریسا آسا می گوید

      حتما دوست عزیز

  3. A.N می گوید

    مطالب خوبی بودن اما می تونید بگید چطور سر صحبت رو با مهمان باز کنیم ؟

    1. پریسا آسا می گوید

      یکی از راه ها پرسیدن سوال است، البته سوالاتی که شخصی نباشند مثلا نظرش رو در مورد یه برنامه بدونید.
      لطفا به مقالات سایت هم سر بزنید در این مورد مطالبی نوشته شده.

  4. حسن می گوید

    توضیحاتی که داده بودین همه بلدن ولی اینکه چطوری سرصحبت بازکنیم یعنی چی بگیم چجوری دعوت کنیم یعنی ازچه کلماتی بهتره استفاده کنیم توضیح بدین چجوری رفتارکنیم که فکرنکنن موذبیم

    1. پریسا آسا می گوید

      حسن عزیز ممنون که نظرتون رو برامون نوشتید. اینکه شما این مطالب رو به خوبی می دانید بسیار خوب است با این حال عده ای هستند که هنوز به دنبال یادگیری ساده ترین مطالب هستند. و در مورد اینکه “چطور سر صحبت را با دیگران باز کنیم” مقاله ی دیگری در سایت وجود دارد که می توانید به آن مراجعه فرمایید.

  5. مینا می گوید

    من خیلی کم رو هستم مخثوصن خونه مادر شوهرم

    1. پریسا آسا می گوید

      پس لطفا مطالب سایت رو دنبال کنید چون راهکار های خیلی کاربردی برای افراد خجالتی رو آموزش می دهیم.

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید