آداب معاشرت حرفه ای
آموزش مهارتهای ارتباطی با پریسا آسا

آداب معاشرت در فروشندگی

 

در این مقاله در مورد آداب معاشرت در فروش و موانعی که باعث از دست دادن مشتری یا معذب و ناراحت شدنش میشه بحث می کنیم.

در واقع آداب معاشرت در مشتری مداری بهمون کمک میکنه تا بهتر بتونیم با مشتری ارتباط برقرار کنیم و اون هارو به مشتری ثابت تبدیل کنیم و اینکه چطور راحت تر محصول یا کالامون رو به فروش برسونیم .

تکنیک هایی که در این مقاله آموزش میدم میتونه کمک بزرگی در فروش و جذب مشتری به شما بکنه و از طرفی شما رو به یک فروشنده حرفه ای و دارای اتیکت تبدیل کنه.

 

به مشتری احساس گناه ندیم

 

یادم میاد یه روز که با یکی از دوستانم قرار ملاقاتی توی پارک گذاشته بودم، موقع رفتن از جلوی یه میوه فروشی رد شدم،
خیلی هوس گلابی کردم و رفتم چند تا دونه گلابی بخرم..
وقتی به فروشنده گفتم اندازه 10-12 تومنی بهم گلابی بده
گفت: بیشترش کنم؟ 20 تومن برات بذارم؟
گفتم نه ممنون انقدر نیاز ندارم ..
فروشنده با یه لحن حالت تمسخر آمیز و نیش خند گفت 10-12 تومن فقط؟
بعدشم باز تو دل خودش شروع کرد به خندیدن، که من  احساس گناه یا خجالت بهم دست بده

البته اگر منم روی اعتماد به نفسم کار نکرده بودم، شاید خیلی خجالت می کشیدم
و اگر مهارت قاطعیت رو بلد نبودم ممکن بود تو دام رودروایسی بیفتم و مقدار بیشتری میوه بخرم و در نتیجه از اون طرف حال خودمو خراب می کردم که “چرا کسی تونسته یه چیزی رو به من تحمیل کنه” .

ولی این رفتار فروشنده باعث شد که من دیگه هیچ وقت ازش خرید نکنم و با همین روندی که پیش گرفته بود قطعا، کم کم خیلی از مشتری هاشو از دست میده.

پس خیلی اهمیت داره که به نیاز مشتری توجه کنیم و جوری رفتار نکنیم که احساس بدی رو بهش منتقل کنیم.

 

با مشتری بحث نکنید

 

شاید دیده باشید فروشنده هایی که به زور میخوان جنسی رو به مشتری بفروشن یا اینکه انتخابش رو عوض کنن

مثلا اگر شما از یه مانتوی سبز رنگ بلند خوشتون میاد فروشنده اصرار داره که شما مانتوی آبی رنگ کوتاه رو بردارید چون بیشتر بهتون میاد.

البته اگر همون اول به مشتری بگن “می تونم بپرسم این مانتو رو برای چه مکان یا موقعیتی می خوای استفاده کنید و نظر خودشون رو در غالب پیشنهاد به شما بگن و راهنمایی کنن هیچ اشکالی نداره”

اما اگر بخوان تصمیم مشتری رو تغییر بدن و نظر خودشون رو تحمیل کنن ..
این پیغام رو به مشتری میدن که
من برای نظر تو هیچ ارزش و احترامی قائل نیستم ،
اصلا مهم نیست تو چی میگی و چی میخوای،
بلکه این منم که باید حرف بزنم ،
منم که باید انتخاب کنم و به تو بفروشم
و تو فقط باید بخری.

با این کار نه تنها حس خوبی به مشتری نمیدن بلکه غیر حرفه ای هم نشون داده میشن و رفتاری مخالف با آداب معاشرت در فروشندگی رو از خودشون بروز میدن.

پس تا اینجا یاد گرفتیم که باید به نظر مشتری احترام بذاریم ، نظرمون رو فقط در قالب پیشنهاد بیان کنیم و در صورت نیاز راهنمایی کنیم و در آخر اجازه بدیم که خود مشتری انتخابش رو انجام بده.

 

آبروی مشتری رو حفظ کنید

 

یکی از نکات بسیار مهم در آداب معاشرت در مشتری مداری که واقعا روی احساس مشتری تاثیر میذاره اینکه که بتونیم آبروی مشتری رو حفظ کنیم.

چند نکته ی اساسی که متاسفانه کمتر بهشون توجه میشه اما روی مشتری اثر زیادی میذاره اینه که:

  • تا جای امکان اجازه بدید موقع پرداخت وجه، خود مشتری کارت بکشه مگر اینکه خودش از شما درخواست کنه که این کار رو براش انجام بدید.
  • اگر مشتری بلد نیست کارت بکشه یا سواد نداره جوری رفتار نکنید که شخص خجالت زده بشه .
  • اگر حساب شخص موجودی کافی نداشت ، در حضور دیگران اعلام نکنید .
    مثلا  می تونید بگید انگار مشکلی پیش آمده و بعد کارت و رسید رو به مشتری بدید،
    با این کار شخص خودش متوجه میشه که حسابش موجودی کافی نداره.

 

به مشتری توجه کنید

 

 

یکی دیگه از نکاتی که در آداب معاشرت در فروشندگی یا مشتری مداری بسیار اهمیت داره اینه که وقتی شخصی به فروشگاه یا محل کار شما مراجعه میکنه سرتان را به هیچ کاری مشغول نکنید و به عکس سعی کنید تمام توجه تان را به مشتری بدید و در حضور مشتری به هیچ وجه کار های زیر رو انجام ندید

-در حضور مشتری پیامک نزنید

-با تلفن صحبت نکنید

-بازی کامپیوتری انجام ندید

-حساب و کتاب هاتون رو انجام ندید

-شروع به تعریف و خوش و بش با دوست و رفیق یا آشنایی که اونجا هست نکنید

-ساکت و بی حرکت روی صندلی ننشسته و او را تماشا نکنید

-و…

 

بدون شک وقتی شخصی وارد فروشگاه یا محل کار شما میشه، اول از همه دوست داره که شما بهش توجه کنید تا بتونه به خوبی نیازش رو مطرح کنه و با خیال راحت خریدش رو انجام بده.
پس به هنگام ورود مشتری سعی کنید کار هایی که باعث بی توجهی شما به او میشه رو انجام ندید .

  خوش رو باشید و ارتباط موثر برقرار کنید

 

 

خب حالا چه کار هایی رو بهتره انجام بدید تا مشتری احساس خوبی داشته باشه و از خرید کردن لذت ببره؟

در قسمت قبل در مورد کار هایی که باعث کم توجهی یا بی توجهی به مشتری میشد رو گفتیم، اما نوبت به این رسید که بدونیم برای برقرار کردن ارتباط موثر بهتره چه کار هایی رو انجام بدید؟

در هنگام ورود مشتری می تونید کار های زیر رو انجام بدید

  • سلام کنید
  • لبخند بزنید
  • او را تحویل بگیرید
  • هر سوالی داشت با حوصله جواب بدید
  • مانند یه مشاور فقط به او مشاوره بدید
  • اگر مثلا چند تا لباس یا کالای شما رو باز و بسته کرد بدون خستگی و غر زدن این کار رو براش انجام بدید

تقریبا اکثرمون فروشنده هایی رو دیدیم که وقتی وارد مغازه یا فروشگاه شون میشیم، از این شکایت می کنند که پول نیست یا مشتری فقط جنس میبینه اما چیزی نمیخره، و از این دست صحبت ها که
اما وقتی بیشتر به رفتارشون توجه می کنیم می بینیم که این فروشنده آداب اولیه مشتری مداری رو هم رعایت نمیکنه،
نه لبخندی روی لب داره،
نه با مشتری خوش برخورد رفتار می کنه،
نه دنبال اینه که ببینه مشتری چه نیاز هایی داره
و نه توجهی به رفت و آمد، سلیقه و حضور مشتری توی فروشگاهش داره..

با وجود این رفتار ها واقعا کسی تمایلی برای خرید از این فروشنده براش می مونه ؟

(البته بگذریم از اینکه گاهی، راه اندازی یک کسب و کار در یک موقعیت زمانی یا مکانی نادرست ویا به علت عدم نیاز مردم شکل گرفته و باعث موفقیتش نشده اما عوملی که در بالا گفتیم بسیار روی فروش و جذب مشتری تاثیر گذار هست)

به یاد داشته باشید که هر مشتری در مورد شما و محصولاتتان با دیگران هم صحبت می کند و این هم می تواند برای شما خوب باشد و هم نه،
اگر به مشتری احترام بگذارید و با او رفتار مناسبی داشته باشید حتما از شما در نزد دیگران صحبت می کند و اگر رفتاری غیر حرفه ای داشته باشید و احساس خوبی از شما دریافت نکند هم باز در مورد این موضوع با دیگران صحبت خواهد کرد.

هر مشتری ممکن است حداقل با بیست نفر در مورد فروشنده و خدماتشان حرف بزند.

 

سمج هم نباشید

 

درسته که در بالا گفتیم که باید به مشتری توجه بشه و فروشنده باید سعی کنه تا نیازش رو پیدا کنه، اما این راهنمایی یا توجه کردن هم نباید بیش از حد باشه،
یعنی به شکلی نباشه که مشتری احساس کنه شما خیلی دارید سماجت می کنید یا بهش چسبیدین و راحتش نمیذارین.
چون اگر زیاد از حد هم به مشتری نزدیک بشید و سمج باشید، احساس خفگی و معذب بودن بهش دست میده و یا حتی ممکنه احساس کنند که شما انقدر بهش چسبیدین تا مشتری چیزی رو یواشکی بر نداره و فرار کنه و با این رفتار باز هم نتیجه ی عکس می گیرید.

گاهی برام پیش میاد که وقتی به فروشگاه میرم تا وسایل مورد نیازم رو تهیه کنم فروشنده قدم به قدم با من راه میاد و هی میپرسه چی می خواین؟
و منم بهشون میگم ممنونم ازتون، اگر سوالی بود صداتون میزنم.. بعد ممکنه کمی با فاصله از من بایستند.

یه بار دیگه هم یادم میاد که آقایی در حال دیدن اجناس بودند و فروشنده با فاصله کم همراه با اون آقا راه میرفتن؛
یهو آقا ناراحت شد و گفت ما چیزی از اینجا نمیدزدیم، دوربین مدار بسته هم که دارید
تازه فروشنده متوجه اشتباهش شد و معذرت خواهی کرد .

پس یاد گرفتیم که علاوه بر توجه نکردن که ضرر های خودش رو داره توجه کردن بیش از حد و یا سمج بودن هم ضرر های خودش رو داره که بهتره حد تعادل رو رعایت کنیم.

 

ظاهر مناسبی داشته باشید

یکی از مواردی که در آداب معاشرت بسیار حائز اهمیت است، ظاهر یا نوع پوشش متناسب با هر موقعیت می باشد.

چه بخواهید و چه نخواهید دیگران از روی ظاهر و پوشش ما در موردمون قضاوت می کنند.
پس با توجه به این نکته بهتر است ظاهری آراسته و مرتب و متناسب با موقعیت شغلی مان را انتخاب کنیم.

 

امیدوارم از مطالبی که در این مقاله قرار دادم، استفاده کنید و با تمرین و تمرین و تمرین نتیحه ی دلخواهتون رو بگیرید.

 

 

چند ترفند کاربردی در بیان که شما را دوست داشتنی تر می کند


 
7 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    ممنون از راهنماییی خوب شما

    1. پریسا آسا می گوید

      خوشحالم که این مقاله رو دوست داشتید دوست عزیز

  2. ناشناس می گوید

    تشکر از لطف و راهنمایی های شما.نکات عالی رو مطرح کردید.پاینده باشید ?

  3. ناشناس می گوید

    سپاس از راهنمایی های شما

    1. پریسا آسا می گوید

      خوشحالم که مطالب رو دنبال می کنید

  4. حامد می گوید

    سلام. من کافی نت دارم. بعضی از مشتریان وقتی پرینت رو بهشون تحویل میدم میگن پول نداریم و میریم براتون میاریم. میگم باشه. بعد میرن و نمیارن!
    خب طبیعتا نمیشه بهشون بگم پرینتا دست من باشه برید پول بیارید چون اون برگه ها به درد من نمیخوره. محصول قابل مصرف نیست که به دردم بخوره.
    خیلی اینجوری ضرر کردم. هر وقت بهشون فکر میکنم اعصابم خورد میشه. اینکه حق منو خوردن. بعضی وقتا تو دلم بهشون فحش میدم.
    واقعا باید چکار کنم؟ اینکه اول پول بگیرم بعد خدمات بدم امکانش نیست چون هیچکس همچین کاری نمیکنه.
    خواهش میکنم راهنماییم کنید ممنون

    1. پریسا آسا می گوید

      اون هایی که شک دارید ممکنه پرداخت نکنند همون لحظه کارت خوان رو بذارید جلوشون و بگید انقدر میشه و همزمان شما شروع می کنید به پرینت گرفتن.
      اگر پول خورد ندارند هم می توانند کارت بکشند.
      یا اگر مدرک یا سندی به شما داده اند که کپی بگیرید همان مدارک یا مدرک دیگری را از او بگیرید و اجازه دهید برود و پول بیاورد.
      اما به هر حال پیشنهاد من این است که همان لحظه صورت حساب را به او بدهید چون این کار اشتباهی نیست و چه دیگران این کار را بکنند چه نکنند شما بهتر است این رفتار را داشته باشید تا متضرر نشوید.

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید